Италианска жизнерадост с модерен дизайн, компактност и ниски цени – зад това стои Fabbrica Italiana Automobili Torino , накратко FIAT, или в превод „Италианска автомобилна фабрика в Торино“. Подобно на името Audi (лат. „Слушай!“), Fiat също има латинско значение и означава почти символичното „ Това ще стане ”. Така през 50-те години чрез многомилионната продажба на моделите Seicento и Cinquecento компанията станала част от италианското икономическо чудо. Днес сърцата бият носталгично по моделите като Fiat Panda, Punto III, наследникът на модела Stilo – Fiat Bravo, както и новото издание на Fiat 500. През 1987 г. Fiat Croma станал първият в света лек автомобил с директен инжекцион. Също така към настоящия момент италианците прилагат алтернативни двигатели, 95% от които се състоят от рециклирани части на стари автомобили и от една еко концепция – ясно поставена цел в посока щадящото околната среда бъдеще на колите. Освен в автомобилния сектор индустриалният гигант се занимава и с производството на локомотиви, двигатели на самолети и кораби. Към това можем да прибавим техника за електрически централи и участие в банковия и застрахователния сектор. Сега ще ви представим как се е случило това.
Четвъртият по големина град в западна Италия е дом на Fiat от 1 юли 1899 г. Към осемте съдружници, основали компанията, принадлежи също Джовани Агнели – основател на династията Агнели, която е характерна за съдбата на Fiat до ден днешен. Като стартов капитал 30-те акционери дали на разположение 800.000 лири. Едва година след основаването на пазара излязъл първият Fiat, носещ обозначението „ 3,5 HP “ – трудно е за вярване: моделът нямал задна предавка! Също толкова изненадващ е и първоначалният брой на хора, работещи за компанията – 150, и около 30-те превозни средства, изработени през първата година. Разбира се, това не попречило на Fiat да пожъне първите си състезателни успехи скоро след основаването на компанията. С модела 24 HP Corsa, представен през 1902 г., Винченцо Ланция спечелил състезанието Sassi-Superga, a при втората италианска обиколка Джовани Агнели поставил нов рекорд с Fiat 8 HP.
Числото на заетите работници на компанията нараснало до 2.500 души до 1906 г., а две трети от продукцията била предназначено за износ. Fiat отбелязва растеж и се радва на първите си успехи благодарение на доставките си за САЩ. Успехите в състезанията продължили: Представеният през 1911 г. Fiat 300 HP Record бил създаден, за да постави нов световен рекорд по скорост. Мощният автомобил, притежаващ 290 к.с., счупил границата от 200 км./ч.
По примера на Ford, който е пионер в областта на производството на поточна линия, през 20-те години Джовани Агнели, президент на Fiat, обновил из основи автомобилното производство. С моделите Torpedo и Spider Fiat поставил рекорди в продажбите през 30-те години. Макар че Fiat записали най-големия си успех през 60-те години – с модела Fiat 124 , както и с Fiat 127 и Fiat 128, които през 1969 г. и 1971 г. грабнали титлата автомобил на годината в Европа. Моделите постигнали големи успехи при продажбите. През 60-те години Fiat поели също други реномирани производители на автомобили. През 1966 г. Fiat придобили част от Ferrari, а през 1969 г. било поето управлението и на изпадналата във финансови затруднения марка Lancia. Съвместната работа с Ferrari скоро се изявила при новите модели на Fiat – Fiat Dino Coupé и новия Spider.
Моделите на Fiat могли да се видят не само по италианските улици, а присъствали по улиците в цяла Европа, също така в Северна и Южна Америка. Продукцията пожънала успех в световен мащаб. Модели, притежаващи лиценз от Fiat, се произвеждали в Турция, Полша, някогашния Съветски съюз и Испания. Производствените предприятия се разраснали предимно в Южна Америка.
От средата на 70-те години компанията изпаднала в криза, която в средата на 80-те години започнала да взима тревожни размери и до ден-днешен не е преодоляна изцяло. През 50-те и 60-те години Fiat се радвали на успех благодарение на производството си на изгодни автомобили, предназначени за всеки човек, но със старата си политика на производство и продажби компанията изпаднала в сериозни затруднения във времената на нарастващи изисквания относно качеството на продукцията и големите технически иновации на конкурентите. Автомобилите на компанията се смятали за пълни с грешки и малко надеждни, от където в Германия идва и подигравателния превод на съкращението Fiat „Грешка във всички части“.
Сериозен удар за Fiat представлявало повече или по-малко принудителното оттегляне от американския пазар. Причина за това бил сериозният пробив на японските коли. Преди всичко Toyota могли да се утвърдят по време на енергийната криза през 70-те години и заедно с луксозната марка Lexus изместили Fiat от пазара в САЩ. След успешните модели Punto и Panda привлекателността, която марката притежавала по-рано, се възвърнала.
За да преодолее кризата, малко преди да почине през 2004 г., през 2003 г. Умберто Агнели започнал политика на преструктуриране. Оттогава Fiat води агресивна експанзивна политика, за да покори нови пазари и да си възвърне загубените такива. Обновлението на концерна и до ден-днешен не е приключило. Днешното развитие обаче се оценява положително от повечето наблюдатели. Възстановяването на изпадналия в затруднение концерн Fiat било подпомогнато благодарение на финансовата инжекция от 750 милиона евро, която семейство Агнели вложили. Произведените нови обещаващи модели или преработените стари донесли свеж импулс и трябвало да бъдат подложени на взискателни изисквания за качество. Taка през 2004 г. новата Fiat Panda спечелила отличието за автомобил на годината в Европа.
Въпреки горчивите загуби от Fiat успели до ден-днешен да останат независими. В подкрепа на това били традиционните съдружия с PSA Peugeot Citroën , както и съвместната работа с General Motors и Tata Motors. Продажбите на новите модели са обещаващи. Така през първото тримесечие на 2006 г. Grande Punto бил най-продаваният автомобил в Европа. Продажбите на новия Fiat Bravo (Typ 198) през 2007/2008 г. надхвърлили очакванията, а новото издание на модела Fiat 500 затвърдил пазарните позиции на компанията. Fiat 500 със своя ретро дизайн и до днес се счита за култов модел.