Преминете към основното съдържание
Понастоящем AutoScout24 се предлага с известни ограничения поради извършването на техническа поддръжка. От това са засегнати някои функции като контакт с продавачите, влизане и управление на превозните средства за продажба.
fiat-500-l-01.jpg

Fiat

Италианска жизнерадост с модерен дизайн, компактност и ниски цени – зад това стои Fabbrica Italiana Automobili Torino , накратко FIAT, или в превод „Италианска автомобилна фабрика в Торино“. Подобно на името Audi (лат. „Слушай!“), Fiat също има латинско значение и означава почти символичното „ Това ще стане ”. Така през 50-те години чрез многомилионната продажба на моделите Seicento и Cinquecento компанията станала част от италианското икономическо чудо. Днес сърцата бият носталгично по моделите като Fiat Panda, Punto III, наследникът на модела Stilo – Fiat Bravo, както и новото издание на Fiat 500. През 1987 г. Fiat Croma станал първият в света лек автомобил с директен инжекцион. Също така към настоящия момент италианците прилагат алтернативни двигатели, 95% от които се състоят от рециклирани части на стари автомобили и от една еко концепция – ясно поставена цел в посока щадящото околната среда бъдеще на колите. Освен в автомобилния сектор индустриалният гигант се занимава и с производството на локомотиви, двигатели на самолети и кораби. Към това можем да прибавим техника за електрически централи и участие в банковия и застрахователния сектор. Сега ще ви представим как се е случило това.

Четвъртият по големина град в западна Италия е дом на Fiat от 1 юли 1899 г. Към осемте съдружници, основали компанията, принадлежи също Джовани Агнели – основател на династията Агнели, която е характерна за съдбата на Fiat до ден днешен. Като стартов капитал 30-те акционери дали на разположение 800.000 лири. Едва година след основаването на пазара излязъл първият Fiat, носещ обозначението „ 3,5 HP “ – трудно е за вярване: моделът нямал задна предавка! Също толкова изненадващ е и първоначалният брой на хора, работещи за компанията – 150, и около 30-те превозни средства, изработени през първата година. Разбира се, това не попречило на Fiat да пожъне първите си състезателни успехи скоро след основаването на компанията. С модела 24 HP Corsa, представен през 1902 г., Винченцо Ланция спечелил състезанието Sassi-Superga, a при втората италианска обиколка Джовани Агнели поставил нов рекорд с Fiat 8 HP.

Числото на заетите работници на компанията нараснало до 2.500 души до 1906 г., а две трети от продукцията била предназначено за износ. Fiat отбелязва растеж и се радва на първите си успехи благодарение на доставките си за САЩ. Успехите в състезанията продължили: Представеният през 1911 г. Fiat 300 HP Record бил създаден, за да постави нов световен рекорд по скорост. Мощният автомобил, притежаващ 290 к.с., счупил границата от 200 км./ч.

През 20-те до 60-те години Fiat пробил на световния пазар

По примера на Ford, който е пионер в областта на производството на поточна линия, през 20-те години Джовани Агнели, президент на Fiat, обновил из основи автомобилното производство. С моделите Torpedo и Spider Fiat поставил рекорди в продажбите през 30-те години. Макар че Fiat записали най-големия си успех през 60-те години – с модела Fiat 124 , както и с Fiat 127 и Fiat 128, които през 1969 г. и 1971 г. грабнали титлата автомобил на годината в Европа. Моделите постигнали големи успехи при продажбите. През 60-те години Fiat поели също други реномирани производители на автомобили. През 1966 г. Fiat придобили част от Ferrari, а през 1969 г. било поето управлението и на изпадналата във финансови затруднения марка Lancia. Съвместната работа с Ferrari скоро се изявила при новите модели на Fiat – Fiat Dino Coupé и новия Spider.

Моделите на Fiat могли да се видят не само по италианските улици, а присъствали по улиците в цяла Европа, също така в Северна и Южна Америка. Продукцията пожънала успех в световен мащаб. Модели, притежаващи лиценз от Fiat, се произвеждали в Турция, Полша, някогашния Съветски съюз и Испания. Производствените предприятия се разраснали предимно в Южна Америка.

През 70-те години Fiat изживял криза

От средата на 70-те години компанията изпаднала в криза, която в средата на 80-те години започнала да взима тревожни размери и до ден-днешен не е преодоляна изцяло. През 50-те и 60-те години Fiat се радвали на успех благодарение на производството си на изгодни автомобили, предназначени за всеки човек, но със старата си политика на производство и продажби компанията изпаднала в сериозни затруднения във времената на нарастващи изисквания относно качеството на продукцията и големите технически иновации на конкурентите. Автомобилите на компанията се смятали за пълни с грешки и малко надеждни, от където в Германия идва и подигравателния превод на съкращението Fiat „Грешка във всички части“.

Сериозен удар за Fiat представлявало повече или по-малко принудителното оттегляне от американския пазар. Причина за това бил сериозният пробив на японските коли. Преди всичко Toyota могли да се утвърдят по време на енергийната криза през 70-те години и заедно с луксозната марка Lexus изместили Fiat от пазара в САЩ. След успешните модели Punto и Panda привлекателността, която марката притежавала по-рано, се възвърнала.

Ново хилядолетие: Fiat продължава да се бори непрестанно

За да преодолее кризата, малко преди да почине през 2004 г., през 2003 г. Умберто Агнели започнал политика на преструктуриране. Оттогава Fiat води агресивна експанзивна политика, за да покори нови пазари и да си възвърне загубените такива. Обновлението на концерна и до ден-днешен не е приключило. Днешното развитие обаче се оценява положително от повечето наблюдатели. Възстановяването на изпадналия в затруднение концерн Fiat било подпомогнато благодарение на финансовата инжекция от 750 милиона евро, която семейство Агнели вложили. Произведените нови обещаващи модели или преработените стари донесли свеж импулс и трябвало да бъдат подложени на взискателни изисквания за качество. Taка през 2004 г. новата Fiat Panda спечелила отличието за автомобил на годината в Европа.

Fiat днес: възстановяването е успешно

Въпреки горчивите загуби от Fiat успели до ден-днешен да останат независими. В подкрепа на това били традиционните съдружия с PSA Peugeot Citroën , както и съвместната работа с General Motors и Tata Motors. Продажбите на новите модели са обещаващи. Така през първото тримесечие на 2006 г. Grande Punto бил най-продаваният автомобил в Европа. Продажбите на новия Fiat Bravo (Typ 198) през 2007/2008 г. надхвърлили очакванията, а новото издание на модела Fiat 500 затвърдил пазарните позиции на компанията. Fiat 500 със своя ретро дизайн и до днес се счита за култов модел.