Прочетете тази статия, ако искате да знаете важните неща:
- Как функционират ауспухът и изпускателната система;
- Какво е накрайник за ауспух и какви видове съществуват;
- Как се монтира нов накрайник;
- За какво трябва да внимавате при избора му;
- Какво представлява заглушителят за ауспух.
Какво представлява ауспухът
Ауспухът е тръбата, през която излизат остатъчните газ и въздух при работа на двигателя. Тя стои в края на изпускателна система. Ето накратко как работи целият процес: Двигателят е огромна помпа, която засмуква гориво и въздух, за да функционира. Той работи на четири етапа: всмукване, компресия, изгаряне и изпускане. Най-напред въздухът и горивото се всмукват в двигателя, след което буталата нагнетяват сместа в цилиндъра, свещта дава искра и причинява експлозия. При това остава известно количество смес, което трябва да излезе от двигателя, за да даде възможност на процеса да се повтори. В крайна сметка остатъчните газ и въздух се изтласкват навън през изпускателни клапани и отлитат в атмосферата през тръбата, наречена ауспух.
При някои автомобили ауспусите са два. Целта на тази подсилена система е да изведе остатъчния въздух от двигателя още по-бързо, за да освободи място за новата порция, повишавайки така мощността му. Обикновено се поставя на двигатели с турбокомпресор или повече от четири цилиндъра. При обикновен четирицилиндров двигател без турбо не върши съществена работа.
Какво представлява накрайникът за ауспух
Накрайниците за ауспух са последният елемент в изпускателната система. За разлика от останалите елементи, които се намират в долната част на автомобила, накрайникът се вижда и е част от екстериора му.
Видове накрайници
Разнообразието от накрайниците за ауспух на пазара е огромно. Най-общо те се групират по следните показатели:
- Външен вид,
- Материал за изработка,
- Диаметър на входяща и изходяща тръба,
- Дали са с единичен или с двоен изход.
Материали за изработка
Най-често използваните материали за изработка на накрайници са неръждаема стомана, карбон и алуминий. Повечето са хромирани, предлагат се и от черен хром.
Тъй като газовете, които излизат от ауспуха, са с висока температура, добре е да изберете накрайник от висококачествени материали, в противен случай има опасност той да прегрява твърде бързо.
Външен вид
Най-честата причина да се постави накрайник на ауспуха е да се подобри външният вид на автомобила. За тази цел на пазара се предлагат артикули с различни цвят и форма, които да паснат на конкретния модел автомобил и да могат да угодят на всеки вкус. Формите са различни – ще намерите кръгли, продълговати, скосени или двойни накрайници, така че трудно можете да останете неудовлетворени.
Монтаж на накрайник
Накрайник се монтира изключително лесно. Достатъчно е да го нахлузите на края на тръбата на ауспуха и да го затегнете към нея с винт или специална регулируема скоба.
Как да изберете накрайник за ауспух
При избора си следете тези показатели:
- Диаметър на входящата тръба. Той трябва да отговаря на диаметъра на тръбата на ауспуха на Вашия автомобил. Някои модели са универсални, тъй като са снабдени със затягаща се скоба.
- Изходящ диаметър. Той не трябва да е прекалено голям за Вашия автомобил, в противен случай има риск да опира в някои от детайлите по шасито.
- Дължина на накрайника. Тя трябва да е с точната големина, така че накрайникът да пасне добре на автомобила Ви.
Какво е заглушител за ауспух
Когато изгорелите газове излизат през тръбите на изпускателната система, се създават звукови вълни, които чуваме като шумове. За да се намали количеството шумове и да се създаде по-здравословна и приятна среда в претовареното ни с автомобили ежедневие, към системата се монтира специален заглушител за ауспух.
Два са основните принципи, по които работят заглушителите. В единия случай звуковите вълни се поглъщат от т. нар. резонатор, през който преминават. Вторият вид отразява звуковите вълни, идващи от двигателя, и ги връщат обратно.
В повечето случаи ролята на заглушител изпълнява гърнето, което също е част от изпускателната система. Възможно е да се поставят и допълнителни заглушители, които да намалят още повече шума от работата на двигателя и да направят автомобила по-тих. Някои заглушители могат да се регулират.