Преминете към основното съдържание

4 по 4 – един автомобил за всякакви места

Автомобилите със система с двойно предаване – 4 по 4, са предпочитани сред любителите на приключенското и едновременно с това безопасно шофиране. Те са стабилни и високопроходими при всякакви условия, но са и по-скъпи за поддръжка. Имат си тайни трикове за по-лесно управление.

За да сте сигурни, че автомобилът 4 по 4 е подходящ за Вас, научете повече за най-важните му характеристики:

  • Какво представлява системата 4 по 4 и при кои видове автомобили е налична;
  • Какви плюсове и минуси има управлението на автомобил с двойно предаване;
  • Как да шофирате правилно в различни екстремни ситуации.

Какво представлява системата 4 по 4

Автомобилите 4 по 4 имат двойно предаване. Това значи, че при тях въртящият момент се подава на два вала едновременно, вместо само на един. Двата вала от своя страна задвижват всяка една от гумите, като това може да стане по различни начини. Четири са основните видове двойно предаване:

4 по 4

4 по 4 (4х4) е общото название за всички автомобили с двойно предаване. Означава, че автомобилът има четири колела и всичките се задвижват от двигателя.

За сравнение стандартните автомобили са 4х2, тоест те имат четири колела, но само две от тях са свързани с двигателя. Има и вариант 6х4, при който автомобилът има съответно три оси и шест колела, но само четири от тях са задвижвани самостоятелно.

4WD

Терминът 4WD (4-wheel drive) обикновено се отнася до автомобили, които имат трансферна кутия и позволяват превключване от 4х4 на 4х2. Това може да се прави както ръчно, така и автоматично. Идеята на тези автомобили е да предоставят икономичен режим, когато условията на пътя не налагат задвижване на четирите гуми едновременно.

AWD

Абревиатурата AWD (all-wheel drive) се използва за обозначаване на автомобилите, при които има постоянно задвижване на всички колела, без значение дали са четири, шест или осем. Те могат да бъдат както тежкотоварни, така и леки пътнически превозни средства.

В повечето случаи тези автомобили предлагат допълнителни екстри, като защита от хлъзгане, различна скорост на въртене на диференциалите и прехвърляне на въртящ момент от колело с лошо сцепление към колело с добро сцепление. Тези предимства осигуряват добро поведение на автомобила върху почти всякакви пътища и повърхности, но не са предназначени за екстремни офроуд пътувания.

IWD

Абревиатурата IWD (individual-wheel-drive) се среща само при електрическите автомобили. За разлика от всички останали варианти, където само един двигател задвижва всички оси, тук всяко колело се задвижва от самостоятелен двигател. Това позволява още по-добро управление на въртящия момент на колелата.

Предимства и недостатъци на автомобилите с двойно предаване

Автомобилите 4 по 4 имат доста предимства, но и някои недостатъци. Добрите им страни са:

  • По-добра проходимост в градска среда, при хлъзгави терени и в зимни условия,
  • Сигурно офроуд шофиране по планински пътища, при сериозни неравности и наклони,
  • По-добра стабилност на автомобила,
  • Минимален риск от поднасяне в завои или превъртане на гуми.

Основните им минуси са:

  • Бързо износване на частите, особено при често шофиране по офроуд терени,
  • Повече части, които трябва да се поддържат,
  • По-голяма загуба на мощност,
  • По-голямо тегло на автомобила,
  • По-голям разход на гориво,
  • По-скъпа поддръжка – за ремонт, за обслужване, дори и при обикновена смяна на гумите.

Съвети за правилно шофиране на автомобил 4 по 4

През зимата

  • Направете профилактика на автомобила си преди началото на зимния сезон.
  • Когато настилката е заледена или заснежена, поддържайте постоянна скорост и не позволявайте гумите да спират да се въртят.
  • Ако усетите, че автомобилът започва да буксува, отпуснете леко педала на газта, докато усетите, че отново се стабилизира.
  • Потегляйте и спирайте бавно и плавно.
  • Намалявайте скоростта преди навлизане в завой и я увеличавайте отново, когато стигнете до прав участък.

Офроуд шофиране

  • Винаги поддържайте добра дистанция, особено в прашни и чакълести места.
  • Когато шофирате в кал, избягвайте превъртане на колелата.
  • Поддържайте постоянна скорост на движение в кални участъци.
  • Ако се изкачвате по кален терен, направете го с по-голяма скорост, заради по-слабото сцепление.
  • Когато се движите по чакъл, шофирайте с ниска скорост.
  • За настилка от чакъл изберете широки гуми с големи грайфери.

Ако теренът има големи неравности, тръгвайте към тях по диагонал, като не забравяте, че винаги трябва да имате поне три колела на земята.

Всички статии

Автоматична скоростна кутия – удобство или предизвикателство

Savetnik · автотехника

Ангренажна верига – функции, проблеми и смяна

Savetnik · автотехника

Двигател на автомобил – видове и специфики

Savetnik · автотехника
Покажи по-малко