Преминете към основното съдържание
Понастоящем AutoScout24 се предлага с известни ограничения поради извършването на техническа поддръжка. От това са засегнати някои функции като контакт с продавачите, влизане и управление на превозните средства за продажба.
jaguar-l.jpg

Jaguar

Британският първокласен производител Jaguar е рядък пример за това как една автомобилна марка би могла да се наложи по целия свят посредством дизайна на продуктите си без да разполага със собствена технология за двигатели. Основателят на фирмата Уилям Лайънс (1901 – 1985) започва като дизайнер на кошове за мотоциклети и каросерии за Austin и Fiat преди да представи на пазара през 1931 г. купе S.S.I – своят първи автомобил собствено производство. Двигателите произхождат от британски производители, работещи по стандарти и дълги години снабдяващи Jaguar с агрегати. Почеркът на Уилям Лайънс е категоричен: неговите автомобили се характеризират още от самото начало с много издължени капаци на автомобилите и плоски, елегантно разтеглени каросерии, които се превръщат в отличителен знак на марката Jaguar. Лайънс използва за производствената серия на S.S.100 през 1935 г. за пръв път името „Jaguar“, което през 1945 г. ще стане и наименование на предприятието Jaguar Cars Ltd. Успехите в автомобилните състезания и вдъхновените от тях модели спортни автомобили за улично движение като Jaguar E-type, както и конструирането на луксозни лимузини като сериите XJ- и XK, също така и покупката на луксозната марка Daimler през 60-те години, превръщат Jaguar във въплъщение на финия британски стил на живот и спортната култура на шофиране.

Спортните коли на Jaguar като купе и кабриолет

Първата серийно произведена спортна кола с марката Jaguar е представения през 1948 г. XK120 с 119 kW (160 конски сили), която до 1954 г. се конструира като двуместен роудстър, купе и кабриолет с текстилен покрив. В класически модел се превръща производствената серия на предлагания от 1961 г. до 1975 г. като купе и кабриолет спортен автомобил Jaguar E-type с двигател V6 и V12 с 202 kW (275 конски сили), който си остава и като ретро модел обект на колекционерски интерес. Неговият последовател – Jaguar XJ-S – се конструира от 1976 г. до 1996 г. с двигатели от 147 kW (198 конски сили) до двигатели с V12 агрегат с 243 kW (330 конски сили) в над 100.000 екземпляра. С това се счита за най-успешния спортен автомобил на Jaguar. Титлата за най-бърз серийно конструиран автомобил на света дълго време се присъжда на произвеждания между 1992 г. и 1994 г. в малки серии спортен автомобил Jaguar XJ220, който със своя двигател от 399 kW (542 конски сили) достига до максимална скорост от 341 км/ч. В производствената серия XK от 1996 г. Jaguar предлага кабриолети и купета с V8 двигатели с мощност до 306 kW (416 конски сили). При Jaguar XKR-S е вграден за пръв път компресорен двигател, който реализира максимална скорост от 280 км/ч . Моделите Jaguar XK от производствената серия от 2005 г. получават изцяло изработена от алуминий каросерия.

Лимузините на Jaguar също с компресорни и дизелови двигатели

След лимузините с марката Jaguar, чиито модели са на пазара от 1948 г. до 1969 г. и до днес се търгуват като класически модели автомобили на невероятно високи колекционерски цени, Jaguar въвежда своята лимузина горен клас XJ. И в трите производствени серии от 1969 г. до 1992 г. при марката Jaguar XJ са налице 2.8-, 3.4- и 4.2-литрови двигатели, които вдигат до 151 kW (205 конски сили). През 1972 г. палитрата от двигатели се допълва с двигател V12 с 186 kW (253 конски сили). През 1986 г. производителят на пазара представя цялостно конструиран с нови компоненти модел XJ40, който се сглобява до 1994 г. с луксозно оборудване и се продава като Jaguar Sovereign. Последвалите версии на Jaguar XJ след това са представени през 1994 г. за пръв път и с компресорни двигатели с 235 kW (320 конски сили), както и по-късно с 2.7-литров V6 туин турбо двигател.

Под ръководството на Ford Jaguar се осмелява да направи скок в средния клас

След като в средата на 60-те години Jaguar преминава в съюз с британския Leyland, през 1989 г. американският автомобилният производител Ford си осигурява по-големия акционерен дял в Jaguar. Ford продава през 2008 г. традиционния британски производител на индийския концерн Tata. Под егидата на Ford Jaguar разширява своята палитра от модели с Jaguar S-type от 1999 г. – спортна лимузина от горния среден клас, с която отново се съживяват „извивките“ на моделите от 60-те години. Jaguar S-type се предлага от 1999 г. до 2007 г. с различни бензинови двигатели и с 152 kW (207 конски сили) дизелов агрегат. Разделят го от модела Jaguar XF, който стилистично се ориентира към елегантните класически линии на Jaguar XK купе горен клас. През 2001 г. Jaguar въвежда за пръв път с Jaguar X-type превозно средство в средния клас в своята програма. X-типът се предлага като лимузина, също така и – новост при Jaguar – като комби.