Преминете към основното съдържание
Понастоящем AutoScout24 се предлага с известни ограничения поради извършването на техническа поддръжка. От това са засегнати някои функции като контакт с продавачите, влизане и управление на превозните средства за продажба.
tesla-l.jpg

Tesla

Tesla – една дума с много значения. Произлиза от името на Никола Тесла – физик, електроинженер и изобретател от 20-ти век. На негово име е кръстено и устройството Tesla, с чиято помощ се измерва силата на електромагнитното поле. И на трето място: името стои зад Tesla Motors – известния прoизводител на електромобили, компания ръководена от физика и инвеститор Илон Мъск, който искал да направи реалност автомобил на 21-ви век, непроизвеждащ вредни емисии. Model S на Tesla бил първият луксозен автомобил с електрически двигател, който бил пуснат в серийно производство. Въпреки високата цена, за изработката на нова кола обикновено се чака няколко месеца. При употребяваните автомобили няма такъв период на изчакване. Цената също е по-ниска от тази на нов автомобил. Така човек, притежаващ модел на Tesla, оставя след себе си бързо и изгодно конкурентните коли, задвижвани с бензин.

Tesla Model X P85+ отпред Tesla Model X P85+ отвътре

Tesla Motors: Независимо дали употребявани или нови, тези автомобили са задвижвани от ток

Мисията на Tesla Motors е да направи излишна употребата на двигателя с вътрешно горене и да го замени с мощен електрически двигател, който не отделя вредни емисии. Как може да се осъществи това? Основателят и отправил поглед в бъдещето Илон Мъск е свел стратегията как това да се осъществи по най-бързия начин за в бъдеще в четири стъпки.

  1. Да се създаде впечатляващ спортен автомобил, който да убеди платежоспособните клиенти и същевременно да докаже какво един електродвигател може да постигне.
  2. Да се вложат пари за създаването на спортна кола с пет врати, която е двойно по-евтина.
  3. След това да се произведе икономичен автомобил за един широк спектър от купувачи.
  4. Още от началото на клиентите да се предостави възможността да презареждат батериите на автомобила.

На пръв поглед това е една простичка и ясна стратегия. Въпреки това историята на моделите на Tesla от първия спортен автомобил през Model S и X до бъдещия Model 3 показва, че автомобилите имат огромен иновативен потенциал и начинът, по който мислим за формите и автомобилните концепции, за новите и употребявани коли, може да бъде преобърнат от Tesla.

Първата кола Tesla е малък спортен модел

Tesla Roadster отпред Tesla Roadster кабел за зареждане

Компанията е основана през 2003-а. Тогава Илон Мъск и колегата му Джей Би Страубел, които заедно разработвали електрическа спортна кола, се срещнали с друг екип инженери, които също разработвали електромобил. Заедно с Мартин Еберхард, Марк Тарпенинг и Иън Райт в следващите години разработили първия прототип на електромобил , чиято лека, но въпреки това стабилна каросерия, била подсилена с пластмаса, базирана на въглеродни влакна. Между 2005-а и 2011-а Tesla работили в сътрудничество с производителя на луксозни автомобили Lotus, които спомогнали за производството на леката каросерия. Резултатът бил Tesla Roadster, който бил представен през 2006-а и се продава от 2008-а. Спортният автомобил е оборудван с асинхронен електродвигател , който използва принципите, открити от Никола Тесла, и доказва себе си като по-бърз и по-тих автомобил. До 2011-а Tesla произвежда приблизително 2,400 броя от този модел. След това производството му било изоставено заради Model S.

С Model S електромобилът е готов за серийно производство

Tesla Model S отпред Tesla Model S отстрани

През 2009-а Tesla представя наследника му. Model S е първият модел, изцяло собствено производство, и се произвежда от 2012-а. Лимузината от висок клас предлага пет места и повече пространство, отколкото Roadster, но пък има сходна техника на батерията. Използват се литиево-йонни батерии , които по сходен начин се използват и при лаптопите, но са пригодени за електромобили. Tesla използват този метод не само, за да може мощността да функционира надеждно, но и за да бъде изгодно. Това е довело до развитието на собствена производствена линия, а именно системата Powerwall. Model S e наличен в различни варианти. Например с 70, 85 или 90 киловатчаса капацитет на акумулатора и съответства на различни диапазони. Под капака работи мощен електромотор, който осигурява максимална мощност от самото начало. Производственото издание на модела притежава дори два двигателя и ускорява от 0 до 100 км/ч за невероятните 3 секунди. Поради обновяването на софтуера Model S може да се движи отчасти самостоятелно. Самостоятелно поддържа разстояние с автомобила, движещ се напред, автоматично сменя лентата за движение, паркира без помощ от водача – всичко това вече не представлява проблем.

Model X предлага много пространство и проправя път на следващите модели

Tesla Model X отпред Tesla Model X с отворени задни врати

През 2010-та Мъск обявява Crossover версия на Model S, която представлява смесица между малък джип и по-висок седан. Кръстеният Model X електромобил е представен през 2012-а и от есента на 2015-а е на пазара. Електрически задвижваният джип комбинира големите възможности с пространството, което един ван може да предложи. Характерни за този модел са вратите, при чието отваряне човек спокойно може да се изправи. Към оборудването се включва, както и при Model S, втори багажник, разположен в предната част на автомобила. За мотора на Model X Tesla са определили и още нещо: представителната версия на модела притежава невероятните 772 к.с. До края на 2017-а трябва да е наличен и следващият модел на Tesla. Като първи автомобил среден клас Model 3 е не само по-малък в сравнение с високия клас коли, но също така трябва да е по-атрактивен за по-широк кръг купувачи с обявената цена от 35,000 щатски долара. Tesla следва стриктно създадения от Мъск план.

Моделите на Tesla са налични също и като употребявани автомобили

Дълго време моделите на Tesla са се считали за луксозна стока за богати хора. Въпреки всичко през това време автомобилите Tesla са достигнали до пазара на употребявани коли. Заради ограничения брой Tesla Roadster се причислява към търсените класики, а Model S е търсен поради изгодната цена. Следващата таблица показва най-важните характеристики на различните модели, сравнени една с друга. В допълнение с периода на производство и размери, таблицата показва още важни показатели, свързани с мощността на двигателя, ускорението от 0 до 100 км/ч, диапазона на действие. Тъй като електродвигателите са много здрави и с нисък разход на поддръжка в сравнение с бензиновите, при старателна грижа автомобилите на Tesla демонстрират най-доброто от възможностите си.

| Tesla Roadster| Tesla Model S| Tesla Model X
---|---|---|---
Период на производство| от 2008 до 2011| от юни 2012| от септември 2015
Клас автомобил| Спортен автомобил| Висок клас| Висок клас
Дължина| 3,95 м.| 4,98 м.| 5,00 м.
Широчина| 1,87 м.| 1,96 м.| 2,08 м.
Височина| 1,13 м.| 1,44 м.| 1,63 м.
Налични модели 1| Roadster, Roadster Sport| 40 / 60 / 70 / 70D / 85 / 85D / P85 / P85D| 70D / 90 D / P90D
Мощност на двигателя| от 215 до 225 kW| от 225 до 522 kW| от 386 до 568 kW
Ускорение от 0 до 100 км/ч| от 3,7 до 3,9 сек.| от 3,0 до 6,5 сек.| от 3,2 до 6,0 сек.
Диапазон| от 350 до 643 км.| от 370 до 528 км.| от 354 до 414 км.

1 Числото се отнася за капацитета на батерията в киловат часа

Илон Мъск: Човекът с поглед в бъдещето, който води не само Tesla към все нови висини

Едно е сигурно: от основаването на Tesla Motors основателят й Илон Мъск използва всяка възможност, за да даде знак за една устойчива мобилност на пътя. Идеята за това идва на родения през 1971-а в ЮАР и живеещ от 1986-а в Канада, а по-късно и в САЩ, изобретател. По време на следването си на специалност Физика през деветдесетте, Мъск е живял в Пало Алто, намиращ се в Силиконовата долина, и размишлявал как може да се използва предимството на нестихващата енергия за мобилност на пътя. Пътят на логиката го отвел към електродвигателите. Въпреки че капацитетът на наличните батерии бил ограничен, първоначално Мъск се посветил успешно на други проекти. Първата му компания била Zip2 – доставчик на медийни услуги, която той продал за 300 милиона щатски долара на компютърния производител Compaq. След това прехвърля интереса си към доставчика за онлайн разплащателни услуги PayPal, поел по-късно компанията Ebay за 1,5 милиарда долара.

По-голяма част от спечелените пари Мъск инвестира в Tesla, с която се върнал към корените си. Освен с проектирането на електромобил, той е ангажиран и с други проекти. Само година преди Tesla инженерът основава компанията SpaceX, свързана с космически полети**. Първите услуги, предлагани от компанията, били полети до Международната космическа станция, както и транспорт на сателити в орбита. За да се осъществи целта на SpaceX и пътуването в космоса да бъде по-достъпно, компанията разработва собствени ракети. Следващата стъпка е осъществяването на космически кораб, пилотиран от човек. Проектът е финансиран от НАСА с програма, възлизаща на милиарди долари. През 2015-а Google се присъединява към SpaceX. Повод за това станали плановете на компанията за космически полети да създаде специална система с помощта на интернет и на повече от сто сателита. Голямата мечта на Илон Мъск: заселване на други планети.

Друг сходен проект е Hyperloop. В основата стои концепцията да се осъществи полет с помощта на електрически задвижвани капсули с висока скорост през тръба. Идеята е в тръбата да преобладава вакуум, а капсулите да се движат нагоре благодарение на въздушна възглавница. Така скоростта възлиза на около 1,000 км/ч. Пробният маршрут на проекта, струващ милиарди долари, вече е ясен и той трябва да свързва Лос Анджелис и Сан Франциско. Идеята е да бъдат поставени колони с две тръби – по една тръба във всяка от посоките на маршрута. Енергия ще бъде черпена от соларни панели, намиращи се върху покрива. Вместо както досега хората да се мъчат с шестчасово пътуване по магистралата или да седят 90 минути в самолета, 28-те пасажери на капсулата Hyperloop ще се нуждаят едва от 30 минути, за да преминат разстоянието по Ел Ей до Сан Франциско. Дори да дойде момент, когато електромобилите на Tesla, независимо дали употребявани или нови, не могат да победят това време, системата Hyperloop едва ли ще проработи скоро. Следователно в близко бъдеще електромобилите са едни от най-добрите варианти човек да използва екологично чист, удобен и луксозен транспорт, за да стигне до желаната цел.