Преминете към основното съдържание
Понастоящем AutoScout24 се предлага с известни ограничения поради извършването на техническа поддръжка. От това са засегнати някои функции като контакт с продавачите, влизане и управление на превозните средства за продажба.

DPF почистване за дизелов автомобил – защо и кога се налага

Филтърът за твърди частици е задължителна част от всички съвременни дизелови автомобили. Той е инсталиран след катализатора, а основната му функция e да задържа вредните частици от сажди, които се отделят при горенето, и по този начин да намалява до минимум вредните емисии.

В този текст ще намерите полезни съвети за това как да се справите с най-често срещаните проблеми при експлоатация на ДПФ филтър. Предлагаме Ви информация и за най-добрите начини за почистването му при нужда. Важната информация в резюме:

  • Какво значи DPF, FAP и филтър за твърди частици;
  • Какви са причините за запушване на филтъра;
  • Защо е рисково да шофирате с повреден филтър;
  • Кои са най-ефективните начини за DPF почистване.

ФАП, ДПФ, филтър за твърди частици

На практика това са различни наименования за едно и също нещо. Филтърът за твърди частици, който се използва при леките коли с дизелов двигател, на английски се нарича diesel particulate filter или DPF (ДПФ), а на френски - filtre a particules или FAP (ФАП). В езика на бранша и трите названия са придобили еднакво голяма популярност. След приемането на стандартите Евро-5 през януари 2011 г. използването на ДПФ филтър за дизелови автомобили стана задължително.

Проблеми с филтъра. И сега какво?

Производителите в автомобилния бранш уверяват, че един и същи ФАП филтър може да се ползва за пробег до 200 хил. км. Много често обаче в рамките на този стандартно предвиден период на експлоатация се стига до неизправности, понякога дори още при първите изминати 40-50 хил. км. Защо се случва това?

Причини за възникване на проблеми с ДПФ филтъра

Неподходящ режим на каране. Типичният стил на градско шофиране – на къси разстояния и при ниски обороти, в случая създава редица проблеми. Този начин не позволява на натрупаните твърди частици във филтъра да изгорят докрай. Така той бързо се запушва, в резултат на което се налага ДПФ почистване. Допълнителен принос за това много често има и използването на нискокачествено дизелово гориво.

Неизправност. Друга възможна причина за неефективната работа на филтъра за твърди частици е неизправност на някой от компонентите му. Проблем може да се появи и поради навлизането на масло в изпускателната му система.

Износване. Естественото износване на материалите, срещу което никой не е застрахован, също е стандартна причина, която в края на краищата води до главоболия поради проблеми с филтъра.

Защо не е желателно да караме с повреден ДПФ филтър

Увеличен разход на масло, бързо износване на двигателя, периодично силно пушене. Дори понякога може колата изцяло да откаже да запали. Всичко тези нещастия могат да Ви сполетят, ако ДПФ филтърът на Вашия автомобил се е запушил. Това неминуемо води до нежелани повреди, а от там и до редица нежелани разходи.

ДПФ филтърът работи автоматично, без участието на водача. Изгарянето на частиците се получава чрез повишаване на температурата на изгорелите газове. На практика използването на филтъра допринася за почти 100% редуциране на твърдите частици в отработените газове – факт, чийто екологичен аспект определено също заслужава внимание. Без съмнение опазването на околната среда е още една, съществена причина да не си позволяваме да караме с повреден филтър.

Как се прави почистване на филтър за твърди частици

Почистване с помощта на добавка. Бърз и лесен начин да се справите с проблема със запушения ДПФ филтър е да му сложите добавка. Това ще предизвика регенериране посредством повишаване на температурата на изгорелите газове. За жалост обаче, както често се случва, лесните решения невинаги са особено ефикасни. В този случай съществува риск повишаването на температурата да стане причина за повреда на турбо компресора на колата.

Машинно почистване. Това е може би най-често препоръчваният вариант за почистване на ФАП филтър, когато е запушен. Процедурата не е особено скъпа, а след нея гарантирано катализаторът Ви ще работи като нов. За не повече от три часа, без да се налага демонтиране от двигателя, ФАП филтърът бива почистен от наслоявания и сажди с помощта на специална машина за впръскване на почистващи препарати.

Подмяна с нов. Закупуването на нов филтър и съответно подмяната на стария също е възможна опция. Това обаче е доста по-скъпо решение. Тъй като за направата на покритието в ДПФ филтър се използват специални, благородни материали, цената му може да бъде относително висока. В случай че наистина се налага подмяна обаче, тази инвестиция става неизбежна.