Преминете към основното съдържание
Volkswagen Sharan

Volkswagen Sharan не е очарователен, но върши чудна работа

“Volkswagen Sharan е компактен ван, произвеждан от немската фирма от 1995 г. насам. Името няма нищо общо с добре познатата в България риба, а идва от дума в персийския, която означава „носач на крале“. Автомобилът се произвежда в Палмела (Португалия) и е конкурент на Renault Espace, Citroën C8 и Peugeot 807. Sharan споделя платформата си със SEAT Alhambra и е близък роднина с Ford Galaxy. И трите вана обаче имат разлики в екстериора, а що се отнася до Galaxy – и в интериора. Общо Volkswagen е продал близо 800,000 вана от марката, като цифрата е без САЩ и Канада – там Sharan не се продава. Първото поколение се предлага с пет различни двигателя – три бензинови и два дизелови, като четири от тях са редови четирицилиндрови. Бензиновите са 1.8 Т (148 конски сили, 1997 г. – 2000 г.), 2.0-литров (114 конски сили, до 2003 г.) и 2.8-литров VR6 (172 конски сили, до 2000 г.), който върви с опционално 4motion 4x4. Дизеловите са 1.9-литрови TDI с различна мощност – 89 или 109 конски сили. Практичността е основната сила зад Sharan – има място за седем пътници, като седалките може да се сгъват или демонтират, което, естествено, увеличава багажното пространство. През 2000 г. е време за сериозен фейслифт – колесната база е увеличена с 6 милиметра, има и сериозни промени по екстериора. Двигателите също са подобрени, макар че мощността им, с изключение на VR6, остава същата. От тази година е увеличено сериозно и качеството на изработка, тоест тези модели са за предпочитане на пазара на употребявани автомобили. Следващите козметични промени са в края на 2003 г. Нов грил и кръгли фарове променят физиономията, а освен това като стандартно оборудване са добавени климатик и странични въздушни възглавници. По двигателите също има подобрения, а освен това през 2009 г. е добавен 2.0-литров дизел със 138 конски сили мощност. През 2006 г. бе пусната версия, която може да работи с бензин или газ, като за основа е използван 2.0-литровият двигател. Резервоарът за газ е с вместимост 60 литра и с него може да се изминат още 450 километра, като той е сложен на мястото на резервната гума. Проблем при първото поколение обаче са твърде високата за Volkswagen честота на повредите. Най-често дефекти се появяват по кормилната и спирачните уредби.

По-добрият Sharan – наследник само на името

Второто поколение Sharan е базирано на Volkswagen Passat (B7) и бе представено през 2010 г., месец преди това да се случи и със SEAT Alhambra. Приликите с първообраза обаче не са твърде много. Автомобилът е по-дълъг с 220 милиметра, 92 милиметра по-широк и 12 милиметра по-нисък, като колесната база е удължена със 75 милиметра. Теглото пък е намалено с 30 килограма. Освен това задните врати се плъзгат, а не висят, както преди. Бензиновите двигатели са 1.4-литров TSI (150 конски сили) и 2.0-литров (200 конски сили), а освен това има и два 2.0-литрови TDI дизелови с различна мощност (142 и 170 конски сили). През 2015 г. бе представена и фейслифт версията на второто поколение Sharan – с нови асистиращи системи и по-икономични двигатели. И с осезаемо увеличен контрол върху поведението на автомобила на пътя. Факт е, че вановете на Volkswagen не са привлекателни и очарователни като тези на френските марки, но пък вършат работата си тихо и по-ефективно. А и като изключим увеличените габарити, шофирането не се отличава от това да караш Golf – има добра видимост, комфортна седалка, а воланът се върти леко. Това поколение има проблеми с електрониката – копчетата за прозорците, алармата, централното заключване , така че те задължително трябва да бъдат проверени при употребяваните автомобили. Същото важи и за климатика, още повече – неговият ремонт е неприятно скъп.”