Преминете към основното съдържание
Volkswagen Passat

Volkswagen Passat – здравият семеен автомобил

След като Volkswagen Group купува Auto Union през 1964-а и NSU през 1969-а (двете фирми са в основата на сегашната компания Audi), Volkswagen използва новите опит и знания, за да направи модерен автомобил с предно предаване и водно охлаждане. Първото поколение от новите возила са Passat и Golf (който се появява през 1974-а), като те имат забележително дълъг живот. Първите две поколения Passat, както и петото, са разработени на базата на платформа от Audi 80, но всички останали използват платформата на Golf. Първият Passat излиза на пазара през 1973-а – седан с две и четири врати и доста подобни модели с три и пет врати. Тогава Passat е един от най-модерните автомобили в Европа – единствените други хечбек модели от този клас с предно задвижване са Renault 16 и Austin Maxi. Оригиналните двигатели са четирицилиндровият бензинов 1.3-литров OHC и 1.5-литров SOHC, които са използвани и при Audi 80. И в традицията на Audi – с четиристепенна ръчна трансмисия или тристепенна автоматична. През 1977-а е първият фейслифт, който включва подобрение на интериора и нов дизелов двигател – 1.5-литров, идващ от Golf. Второто поколение се появява през 1981-а и е малко по-дълго и веднага различимо заради правоъгълните предни фарове. Както предшественика си, Passat продължава да се продава основно с четирицилиндрови бензинови и дизелови двигатели, но по-луксозните разновидности получават и петцилиндров 1.9- или 2.2-литров агрегат от Audi или Golf. Фейслифтът е през 1985-а, като основната промяна е в предната решетка и задните стопове. А Passat вече е считан за здрав семеен автомобил. През 1988-а на пазара се появява третото поколение, като липсата на предна решетка напомня за старите модели на Volkswagen с двигател отзад. Автомобилът е базиран на A-платформата на Golf, но уголемен във всички измерения и доста от елементите са еднакви за двете возила. Този модел слага край и на брандирането на Passat като хечбек – вече е седан с четири врати или комби с пет врати. Пет години по-късно е време за сериозен фейслифт – почти всички външни панели са сменени, а и предната решетка се връща, за да отговаря на стила на Golf Mk3 и Jetta. В интериора също има подобрения, а вече като стандарт влизат и две предни въздушни възглавници. Моделът се предлага и с 1.9-литров турбо дизел.

Новите поколения

Passat навлиза в нова ера през 1996-а – изцяло различен, базиран на платформата PL45, споделена с първото поколение Audi А4. Езикът на дизайна също е нов, както и предното окачване. Година по-късно вече има модел с четири задвижващи колела като опция за 1.8-, 2.8-, 1.9- и 2.5- литровите двигатели. Нов фейслифт води до минимални стилистични и механични промени, а в луксозната версия се появява 4.0-литров W8 двигател, като новата технология по-късно се използва в Audi A8, Phaeton, Bentley Continental GT и Bugatti Veyron. От 2005-а до 2015-а Passat минава през още две поколения, като най-голямата промяна е завръщането към платформата на Golf Mk5 PQ46. За почти всички бензинови двигатели (от 1.6- до 3.6-литровите, пак напречно разположени) се използва директно впръскване, но най-търсената версия в Европа е 2.0-литровият турбо дизел. Шестото поколение получава прекрасни оценки от Dekra при тестовете на употребявани автомобили с пробег над 100 000 километра, като най-честите проблеми са по електрониката (но не се появяват често).

Passat – Все по-луксозен

През 2008-а на пазара се появява по-луксозният и стилен Passat CC, конкурент на Mercedes CLS, като през 2012-а Passat изчезва от името и остава Volkswagen CC. По това време вече е наличен и Passat Alltrack, който е мост към SUV-ита като Tiguan и Touareg. Alltrack е и единственият пътнически модел на Volkswagen с 4Motion офроуд система. Осмото поколение бе представено през 2015-а с огромен брой асистиращи системи и ясната цел да премести Passat в бизнес класата. И заслужено спечели наградата за автомобил на годината в Европа. При употребяваните автомобили е по-добре да се търсят модели след 2008-а – с TSI двигатели и подобрен дизел. От друга страна обаче, точно към тях има повишен интерес, а съответно цените не са ниски.