Преминете към основното съдържание
Volkswagen Golf

Легендата Golf

Volkswagen Golf е истинска легенда в автомобилостроенето. Golf е на пазара от 1974-а, като досега е минал през седем поколения и е най-продаваният модел на Volkswagen и вторият най-продаван в историята след Toyota Corolla. Golf е и една от двете машини (заедно с Рено Клио), печелили на два пъти наградата за автомобил на годината (1992 и 2013). Първото поколение Golf е представено през 1974-а – модерен хечбек автомобил с предно задвижване и водно охлаждане, който да наследи остаряващия Volkswagen Beetle. Дизеловият Golf също прави малка революция, макар че, когато се появява в края на 1976-а, никой не предполага това. Година по-рано – през пролетта на 1975-а – се появява и спортният модел Golf GTI. Идеята е проста – взима се основата от нормален икономичен модел, ъпгрейдва се и става практична и спортна кола. Това е и един от първите малки автомобили с инжекцион, като благодарение на него и теглото от само 810 килограма Golf Mk1 GTI ускорява от 0 до 100 км/ч за 9.0 секунди. През 1980-а се появява и Golf кабриолет, който се продава до 1993-а, при това без никаква промяна в дизайна. Второто поколение Мк2 излиза на пазара през септември 1983-а. Разликите не са големи – дизайнът е малко по-заоблен, размерите са нараснали и теглото е увеличено със 120 кг. От този модел са произведени над шест милиона бройки, а през 1985-а се появяват и първите 4x4 модели Golf – Syncro. Август 1991-а маркира началото на продажбите на третото поколение. Мк3 продължава да увеличава размерите, а и разнообразието от двигатели – първият TDI и 2.8-литров VR6. Освен това вече има и комби – през 1993-а излиза Golf Variant, а същата година е представен и нов кабриолет. Мк3 Golf Cabrio получава фейслифт през 1999-а и се произвежда до 2002-а. Мк3 е и първият Volkswagen, спечелил наградата за автомобил на годината в Европа (1992).

Най-известният употребяван Golf

Първият Golf от четвърто поколение е представен през август 1997-а, а година и половина по-късно се появява и като комби. През 2001-а Mk4 е най-продаваният модел в Европа, което означава и сериозно разнообразие на пазара на употребявани автомобили. И има защо – Мк4 е целенасочен опит Volkswagen Golf да се изкачи нагоре – по-луксозен интериор и по-високо ниво на оборудване, като на Audi A3, но на значително по-ниска цена. От този модел е и най-известният употребяван Golf – този на папа Бенедикт XVI. Йозеф Ратцингер продава автомобила от 1999-а за $ 13,000, но след като Бенедикт XVI става папа, щастливият купувач го продава през eBay за близо 200,000 евро. Петото поколение излиза в Европа през есента на 2003-а. Мк5 е базиран на платформата на Volkswagen Group A5 (PQ35). Промените в окачването и шасито водят до повече стабилност и комфорт при шофиране, а освен това е повишен и полезният обем. Вътрешният дизайн обаче не е на толкова високо ниво и вече не отговаря на стандарта на Audi A3. Двигателите варират сериозно спрямо страните, но основно са четирицилиндрови бензинови и нов дизелов TDI. В края на 2004-а се появява и компактен ван под името Golf Plus. Той е с 95 милиметра по-висок от стандартния Golf и 150 милиметра по-къс от седемместния Volkswagen Touran. През 2006-а излиза и CrossGolf – Golf Plus с елементи на кросоувър. Според тестовете на DEKRA за употребявани автомобили Golf Plus е толкова по-добър, колкото повече километри минава. Шестото поколение е базирано на същата платформа – PQ35 – и дебютира през 2008-а. Дизайнът е по-аеродинамичен, което намалява разхода на гориво, а и прави автомобила по-тих. Интериорът е с по-високо качество от предшественика, а и цената на производство е по-ниска, което се отразява и на крайната цена към клиентите. Освен това Mk6 е оборудван със седем въздушни възглавници и получава 36 от 37 възможни точки по отношение на сигурността на пътниците. През 2011-а е представен и новият кабриолет. Той е с мек покрив, който се отваря за 9.5 секунди, при това дори и в движение (при скорост до 30 км/ч). Последното поколение дебютира през 2012-а и използва новата MQB платформа, която споделя с Audi A3, SEAT Leon и Škoda Octavia. Mk7 е по-лек от Мк6 с около 100 килограма, но по-голям като размери. Двигателите са налични във всички разновидности – бензинов, дизелов, метанов, електрически и хибрид. Дизеловите модели от Мк6 и Мк7 обаче са част от скандала с манипулираните емисии на азотни оксиди, който се разрази през септември 2015-а и доведе до сериозни трусове във Volkswagen.