Преминете към основното съдържание
Volkswagen Bora

Volkswagen Bora – не просто Golf с багажник

Volkswagen Bora e името, дадено на четвъртото поколение Volkswagen Jetta, което се произвежда между 1999 г. и 2006 г. Bora продължава вятърната традиция, започната от предишната генерация, която излиза през 1992 г. и е кръстена Vento. Бора всъщност е северен, силен, сух вятър, който духа от ниски планински хребети към топло море. И макар че в България няма много подходящи условия, той може да се наблюдава в Сливен. Иначе идеята зад Volkswagen Jetta е да запълни нишата на седана над хечбека Golf и реализацията ѝ е доста успешна – от моделите зад това име вече са продадени над 14 милиона бройки.

Bora дебютира малко след като на бял свят се появява последното поколение на по-големия роднина Volkswagen Passat, като двата автомобила споделят доста детайли от стила си. Заоблените форми и дъговидният покрив служат като нови запазени марки на Volkswagen. Друг детайл, по който лесно може да се различи тази генерация, е антената в края на покрива. Освен това за първи път задните врати се различават от тези на Golf с пет врати. Сред новите технологии са автоматичният сензор за дъжд, който управлява чистачките и автоматичният контрол на климатика. Те обаче са скъпо струващи екстри и са поръчани от малцина, което означава, че на пазара на употребявани автомобили подобни модели са рядкост.

Според някои критици Bora е просто версия на Golf с багажник, добавен в последния момент и двигателите потвърждават това мнение (както и фактът, че на задните седалки няма достатъчно място за двама възрастни). Част от тях са от малкия брат (1.4-, 1.6-, 2.0- и 2.8-литрови) от предишното поколение, но има и два нови: 1.8-литров четирицилиндров с турбо комресор и VR5, който е петцилиндров дериват на VR6. Мощността им варира от 75 конски сили до 241 конски сили. Окачването обаче е сериозно омекотено, което увеличава комфорта, макар че той все още отстъпва на това, което предлага френската конкуренция. Дизелът е 1.9-литров SDI и TDI съответно със 100 или 130 конски сили. През 2004 г. на преден план излиза новата PD серия. По-комплексна и по-чиста, тя инжектира гориво директно в горивната камера, но при много високо налягане (над 2,000 бара). Трансмисиите са пет- и шестстепенни ръчни, както и три автоматични – с четири, пет и шест степени.

От друга страна обаче, подобреното окачване и по-солидният контрол правят този автомобил по-добър за шофиране от този, на който е базиран. А и цената му на вторичния пазар е по-ниска, тъй като все пак това е по-непопулярният модел.

Комби версията на Bora е представена в началото на 2001 г., като всички модели се произвеждат във фабриката във Волфсбург. Багажникът е с обем 963 литра, а при свалени задни седалки нараства до 1,473 литра. Има и минимални разлики по дизайна – в предната броня, калниците и фаровете, но иначе автомобилите са идентични.

На преден план – сигурността

Сигурността при Bora е един от основните елементи, на които набляга Volkswagen. Още при дизайна и производството са използвани най-модерните технологии, което си личи и на краш-тестовете – пет звезди от пет възможни при челен сблъсък с 56 км/ч и четири от пет възможни при страничен със скорост 62 км/ч. През 2001 г. страничните въздушни възглавници стават стандартни. Надеждността е висока, но това не значи, че няма проблеми. Типични са прозорците, пропадащи във вратите, дефекти по електрическата система и акумулатора. Според Dekra понякога блокират спирачните апарати при задния мост, а предупреждение за това е скърцане в задната част. Тоест ослушайте се добре, ако се качвате на употребяван автомобил Bora. Двигателите също имат проблеми – 1.8- и 1.6-литровите с ангренажния ремък, а дизеловите – с турбокомпресора (познава се лесно по облаците дим при запалване).