Преминете към основното съдържание
Понастоящем AutoScout24 се предлага с известни ограничения поради извършването на техническа поддръжка. От това са засегнати някои функции като контакт с продавачите, влизане и управление на превозните средства за продажба.
skoda-l.jpg

Skoda

От 1991-а Skoda налага висока производителност. Оттогава чехите са част от концерна Volkswagen и са първа цигулка в оркестъра на фирмата. За разлика от марката VW, превозните средства на Skoda – всъщност „Škoda“ (произнася се: „Шкода“), са винаги едно ниво по-просторни и една идея по-евтини и то без човек да се притеснява от пропуски в качеството. От началото на хилядолетието Skoda определено настъпва отново в офанзива с избор и оборудване : докато Skoda Roomster има грижата да предизвиква възхищението като семеен миниван, изисканата клиентела се радва на несъмнено великолепната Skoda Superb. Джипове се движат безупречно в планината: Skoda Yeti е мощна джипка без урбанистичната претрупаност на вътрешната конкуренция от Инголщадт. Тогава никак не е чудно, че Skoda е начело и е хит в списъка на купувачите на употребявани автомобили – толкова добра кола за толкова малко пари не се намира при никоя друга от дъщерните компании на VW.

Тези модели умеят да убеждават, дори и втора ръка

Skoda Fabia von vorn Skoda Fabia изглед отстрани

През 1990-а година Skoda още се бори с тежкото наследство на социализма – от гледна точка на качеството, превозните средства не отговарят на очакваните обещания. Но тези проблеми са вече отдавна забравени, защото съвместната работа с майката Volkswagen функционира безупречно от 1996-а. От една страна, от това печелят моделите, които се базират на общи платформи, а от друга – клиентите, които не трябва да толерират пропуски в качеството и удобството. Skoda си заслужава вниманието дори и като употребяван автомобил. В статистиките за транспортни произшествия на ADAC, ACE и AvD моделите редовно се представят добре. Представяме най-любимите типове превозни средства.

Skoda Fabia : Малка, но сладка. Това са си мислели отговарящите за Skodа конструктори, когато първата Fabia слиза от конвейера през 1999-а. Малката кола се базира на VW Polo, но отвътре предлага повече пространство. Допълнителното пространство за багаж се обуславя от комби изработката. Също и разходът на Skoda Fabia е минимален. Може да се избира сред многобройни бензинови двигатели между 60 и 110 конски сили, а също така се предлагат и двигатели турбо дизел с мощност до 105 конски сили. Междувременно третото поколение е на пазара. В сравнение с брат си VW Polo, Fabia на Skoda е по-изгодна преди всичко като употребяван автомобил. Цените на автомобилите втора ръка са дори още по-ниски, а технологията, която предлагат – подобна на тази на VW.

Skoda Octavia : Компактен автомобил, който изглежда като лимузина среден клас и предлага същото удобство? Това е Skoda Octavia. Между другото, вече трето поколение успешно се кара по немските и европейски улици от 1996-а насам. Octavia се базира на платформата на VW Golf, но, за разлика от фирмата от Волфсбург, Skoda оценява по друг начин свободата на краката и пространството за движение. Особено много място предлага комбито. Двигателите вдигат мощност до 180 конски сили при бензиновите и 150 конски сили при дизеловите. Особено подвижна е спортната изработка – Skoda Octavia RS притежава до 230 конски сили и достига максимална скорост до 248 км/ч.

Skoda Yeti : Компактният джип е едно истинско мултифункционално чудо. Задните седалки могат да се преместят така, че и най-големият багаж да се събере в багажника. TDI и TSI двигателите произхождат от Volkswagen и се грижат за мощното задвижване до 160 конски сили при бензиновите двигатели и 170 конски сили при дизеловите. Първото поколение на Skoda Yeti слиза от конвейера през 2009-а в чешкия град Квасини, а моделът-наследник е на пазара от 2015-а. Yeti на Skoda не трябва да се крие зад вътрешната конкуренция в концерна – дори и употребяван, той се отличава с висока благонадеждност при сравнително ниски начални цени.

Škoda: произведено в Чехия

Skoda Octavia отпред Skoda Octavia отвътре

Историята на Skoda се състои от три епизода : Първият приключва с Втората световна война, вторият се пада по времето на чехословашкия социализъм, а настоящият започва с присъединяването ѝ като дъщерна фирма към концерна Volkswagen. Три (нови) начални етапа, три истории пълни с интересни модели автомобили, но една емблема. И до днес летящата стрела – употребяваната от 1926-а година емблема, украсява превозните средства. Комбинацията от стрела, крилца и око, обградени с пръстен, от около 90 години е символ на напредък, интернационалност и прецизност. Оцветената в зелено емблема се използва от Skoda чак до 2013-а, а на употребяваните автомобили може да се открие още по-често. В момента новите модели са с хромирана емблема.

От основаването на Laurin & Klement AG до синтеза с Skoda

Всичко започва с едно оплакване: Вацлав Клемент работел в книжарница в Млада Болеслав и се ядосвал, че велосипедите на производителя от Дрезден Seidel & Naumann не са много издръжливи. Той написва писмо с оплакване, на което не се обръща внимание, защото (то се разбира от само себе си) е написано на чешки. Това в Дрезден не са могли (или не са искали) да разберат, поради което през 1895-а Вацлав Клемент основава собствено предприятие заедно с механика на велосипеди Вацлав Лаурин. На първо време Лаурин и Клемент започват да изработват велосипеди, а малко след това идват моторите и автомобилите. Заради успехите си в състезания, моторите стават много популярни. А колите от модел Voiturette до тип C се продават толкова добре, че Laurin & Klement AG се превръща в най-големия производител на автомобили в Хабсбургската монархия.

Предприятието продължава със своя успешен курс. До 1925-а на пазара се появяват още около 50 модела, като най-големите от тях са задвижвани с шестцилиндров двигател. През същата година Laurin & Klement се слива със заводите Skoda от Пилзен. В началото производителят на машини е снабдявал заводи за преработка на захар и пивоварни, но по-късно се ориентира към производството на стомана и технологии за оборудване. През 20-те години Skoda е вече действащ голям концерн, утвърдил се в множество сектори – от локомотиви до двигатели за самолети, и конструиращ голям брой транспортни средства. След продажбата на Laurin & Klement в новия дъщерен концерн Skoda Auto се запазва само производството на автомобили – колелата и моторите са спрени от производство.

Между 1945-а и 1990-а Skoda става част от социалистическата планова икономика

Успешният автомобил на 30-те години, който се появява на пазара през 1937-а, е обозначен с името „Популярен“. Малко след това Чехословашката република е окупирана от нацистка Германия. Големият държавен концерн се причислява към заводите на Райха и става част от немската индустрия за военно въоръжение. За употреба в армията се произвеждат малки автомобили и автомобили тип пикап. На 9 май 1945 фабриката в Млада Болеслав е уцелена от бомби и до голяма степен разрушена. Ден по-късно управлението се поема от Червената армия, а през 1945-а предприятието става държавно и накрая се интегрира в плановата икономика на Чехословашката република. В края на 40-те години първо започват да се произвеждат камиони, а в началото на 50-те – отново леки автомобили. Моделите на Skoda са широко разпространение в ГДР, при което употребяваните автомобили достигат по-високи цени от новите превозни средства, за които трябва да се чака с години.

Първите модели са превозни средства от компактната и средна класа. Кабриолетът Felicia се счита за колоритна спортна кола от Източния блок, но се конструира само до 1954-а, когато се измества от купето 1100 MB. От средата на 50-те години всички превозни средства Skoda се оборудват със задно монтиран двигател и задно задвижване. Моделът Skoda Favorit от 1987-а е първият с предно задвижване и двигател монтиран в предната част. Автомобилът-експонат притежава компактна каросерия с доста значителна задна затваряща се врата, състояща се от множество конструктивни елементи от западноевропейски доставчици. Специално внимание печели върховият модел 130 RS : „Поршето на Изтока“ се оказва изкусен бегач. На ралито в Монте Карло през 1977-а донася победата в своята класа и четири години по-късно се сдобива с титлата по фирмени марки на Европейското първенство за туристически коли. Между другото, употребяван модел на тази Skoda е истинска рядкост, а вариантът лимузина на Skoda 130 се предлага периодично.

От 1991-а Skoda е част от концерна Volkswagen

Skoda Citigo отпред Skoda Citigo отзад

След падането на Желязната завеса се разпада не само Чехословакия, но и държавният концерн Skoda. Предприятието в Млада Болеслав бива продадено през 1991-а на Volkswagen , които правят Skoda своя собствена марка. Първият съвместно произведен модел е Skoda Felicia от 1994-а, който отстранява Favorit-а и отчасти се базира на тогавашната Polo генерация. Със следните модели Skoda Fabia и Skoda Octavia чешкият производител на автомобили успява да се утвърди в цяла Европа. Комбитата радват по еднакъв начин както купувачите на употребявани превозни средства, така и тези на нови. В началото на века, производителят изнася автомобили в повече от 70 страни, а през 2013-а слиза 15-милионата Skoda от конвейера. Междувременно за началните етапи на Laurin & Klement напомня носещата същото име, особено елегантна и изобилна линия за оборудване на Yeti, Octavia и Superb.

Клас на превозното средство Модел Skoda Година производство Особеност
Най-малка кола Skoda Citigo от 2011 Базира се на VW up!
Малка кола Fabia III от 2014 Рали версията се казва R5.
Компактна кола Rapid от 2012 Базира се на компактен автомобил, който е разработен специално спрямо нуждите на развиващите се и нови индустриални страни.
Среден клас Octavia III от 2012 Може да се купи като лимузина със задна част (тип седан), комби, спортна изработка RS, офроуд изработка Scout, CNG изработка с природен газ, RS задвижване на всички колела 4x4.
Горен среден клас Superb III от 2015 Базира се на гъвкавия и модулен принцип на VW, наречен MQB (напречно монтиран агрегат), който се използва също и за VW Golf и VW Passat.
Миниван Roomster от 2006 до 2015 Спряно производство, не се планира модел наследник. От 2010-а може да се купи също и с икономичната изработка Green Line (Зелена линия).
Компатен SUV Yeti от 2009 Може да се купи с предно или задвижване на всички колела, от 2013-а има две линии на изработка: City и Outdoor (градска и извънградска).