Преминете към основното съдържание
Понастоящем AutoScout24 се предлага с известни ограничения поради извършването на техническа поддръжка. От това са засегнати някои функции като контакт с продавачите, влизане и управление на превозните средства за продажба.
rover-l.jpg

Rover

Имало време, когато Rover се грижил да направи фурор. С приятно ръмжащи двигатели, комфортно шаси, с леко очарование и приятен интериор традиционната британска марка убеждавала наравно клиентите и критиката. Въпреки това златните времена за Rover са минало. Различните модели са налични единствено като употребявани автомобили, като започнем с първия модел – Rover Eight, до Rover Streetwise от 2003 г. Две години по-късно нещата приключили и от завода в Лонгбридж – предградие на Бирмингам, се появил последният модел. Въпреки това благодарение на подсигурените резервни части и ниските цени употребяваните модели на Rover са все още търсени. Не е учудващо, защото тези така характерни коли са не само здрави и надеждни, но са и чудесни за употреба в ежедневието.

Два класически модела на Rover карат сърцата на феновете на употребявани коли да бият по-бързо

Дори когато банкрута от 2005 г. предизвикал сензация и не оставил много от добрата репутация, която Rover имал, изисканите британци не се страхували да излязат от Rolls-Royce и да обиколят графствата с един Rover. Към елегантната каросерия и интериор се присъединили изтънчена техника и висококачествено ниво на производството. В Германия традиционната британска марка не се радвала на чак такава популярност, тъй като понякога завишените валутни курсове между немската марка и британската лира вдигали цените над границата, която немският купувач можел да понесе. Тук можете да откриете историята на множеството „скъпоценни камъчета“ на Rover. Ще ви представим два модела на Rover, които като добре поддържани употребявани коли принадлежат към най-интересните и редки ретро класики.

Rover P5

За първи път Rover P5 излязъл от завода през 1958 г. в три поколения, които били наречени Mark I, II и III и били произвеждани до 1973 г. Според обема на двигателя се различавали „Rover с 3 литра“ и „Rover с 3.5 литра“. Автомобилът с отличителната решетка принадлежал към горния среден клас, за което засвидетелстват не само удобните размери, но и хромираните елементи и детайлите във вътрешното пространство на колата. Автомобилът се произвеждал и за британското управление – дори Кралица Елизабет II се возила в Rover P5. Един по-особен вариант е P5B от 1967 г. За разлика от другите версии, тук под капака мъркал за първи път един V8 двигател. Буквата „В“ в името идвала от Buick. P5 от Rover принадлежи към най-търсените ретро автомобили: за по-редките спортни модели купе автомобили се давали баснословни суми.

Rover P6

Първият модел на P6 серията бил представен през 1963 г. и се предлагал паралелно с P5 в продължение на десет години. При P6 ставало въпрос за една нова конструкция – първата версия била предложена като Rover 2000 заради двигателя от 2.0 л. Мощният модел с двойни карбуратори се появил на пазара малко по-късно като Rover 2000 TC. От техническа гледна точка серията P6 била много напредничава: имало изцяло синхронизирана скоростна кутия, четири дискови спирачки, де Дион задна ос, която била характерна за спортните коли и която била използвана при Rover за по-голям комфорт. Благодарение на иновативната технология, но също и заради тежката си кожена тапицерия и тъмно дърво, P6 се причислявал по-скоро като „Rolls-Royce на народа“. От 1968 г. с Rover 3500 британците предлагали също така един вариант, при който работел познатият от модела P5 V8 двигател със 139 к.с. Първите модели били обзаведени с автоматична скоростна кутия, а за първи път от 1971 г. имало и ръчна такава. Тези модели на Rover като употребявани коли са трудни за намиране.

Rover: една традиционна марка с дълга история

Корените на британския автомобилен строител Rover се намират. също както при Škoda, в производството на велосипеди. През 1884 г. Джон Кемп Старли и Уилям Сътън представили първото си „Rover Safety Bicycle“, т.е. „Rover безопасно колело”. В сравнение с обичайните високи колела моделът Niederrad се считал за по-сигурен заради ниската си седалка. Моделът разполагал и с трето колело, така че да не може да се обърне. Поради веригата си бил по-бърз и бил по-удобен в сравнение с конкурентните велосипеди, с което триколката била идеална за излети. Оттук произлиза и името: на английски Rover означава “турист“. Моделът на Rover се разпространил бързо в Европа, а в Полша и до ден-днешен „rower“ е общоприетото обозначение за велосипед. Някои последващи иновации донесли успех на компанията. През 1902 г. се появил първият мотоциклет – Imperial Rover Motor Cycle.

Две години по-късно Rover представили на пазара своя първи автомобил – Rover Eight. Двуместният автомобил веднага доказал своята надеждност. Компанията била преименувана на „The Rover Company“. Последвали още модели. През 1907 г. един Rover спечелил състезание на остров Ман. По време на Първата световна война и последвалото затруднено икономическо положение компанията Rover изпаднала в криза. През 1923 г. производството на велосипеди и мотоциклети трябвало да бъде прекратено. Под простичкото име „Rover“ от компанията се концентрирали върху малките и изгодни автомобили. По време на Световната икономическа криза автомобилният строител се преориентирал в нови посоки. След като един Rover надминал с повече от 20 минути бързия влак, движещ се между Свети Рафаел и Кале, компанията използвала изкусно истерията. Моделите с четири или шест цилиндъра като Rover 10 или Rover 16 били насочени към платежоспособните любители на автомобили.

Rover: луксозен автомобил за богатите и мощни европейци

През 30-те години кралската фамилия благородници и управници в цяла Европа използвали моделите на Rover като превозно средство. Също така горната средна класа и известни личности показвали все по-голям интерес. В днешно време на пазара на употребявани автомобили тези луксозни превозни средства са търсени от колекционерите. По време на Втората световна война компанията Rover се занимавала с производството на оръжия, а основно били произвеждани двигатели за танкове и самолети. Тайно започнало разработването на газови турбини – една технология, която трябвало да се яви като алтернатива на обичайните двигатели при автомобилите. Въпреки екстремно бързите прототипи като JET-1, или състезателна кола с газова турбина със 150 к.с., която се изявила при 24-часовото състезание в Льо Ман, приложението на технологията не било много успешно. С повече успех се наложило въвеждането на Land Rover – един лек всъдеход със задвижване на всички колела. Първоначално развит за селското стопанство, Land Rover получил добри отзиви първо от гражданите, а след това и от военните.

След края на войната били произвеждани предвоенни модели, чиято продукция затихнала от 1940 г. и след това отново била съживена. През 1948 г. последвал първият новоразработен модел от средния клас – Rover 60. Година по-късно се появил Rover P4 – първият модел от високия среден клас. Използвани били обозначенията като Rover 75 или Rover 90, които отговаряли на мощността на двигателите. От 1958 г. се предлагал моделът P5, който бързо се наложил като „Rolls-Royce от среден клас“. През 1970 г. бил въведен Range Rover като всъдеход от горен клас. Въпреки покачващите се данни от продажбите, печалбата била малко и в средата на 70-те години Rover се слял с конкурентите от Alvis, а след това – с производителя Leyland. От сливането на Leyland-Gruppe с British Motor Holding възникнала British Leyland Motor Corporation (BLMC) – един автомобилен концерн с 16 отделни марки. Към това се причислявали традиционни марки като MG, Jaguar, Triumph или Morris.

Rover не останал защитен от проблемите на концерна

Проблемите, свързани с качеството при BMLC, засегнали също и Rover. Така в средата на 70-те години луксозната лимузина Rover SD1 си спечелила международна автомобилна слава, но въпреки това множеството дефекти навредили на добрите отзвуци за издръжливост и надеждност, които дотогава Rover имал при купувачите на употребявани и нови автомобили. BMLC не успели да формират от многобройните марки, които били под един покрив, едно цяло. Предходното съперничество между марките продължило, производството в близо 40 завода било трудно, мениджмънтът бил в постоянно противоречие. От това произлизали недобри инвестиции и спорове с работниците. Малко преди концерна да се разпадне британското управление национализирало BMLC. Вместо преструктуриране, управлението избрало свиване на числеността. Хиляди работници били съкратени, а множество заводи – затворени. През 1986 г. Rover бил оставен като последна марка. Едно съвместно предприятие с Honda трябвало да помогне да се наваксат технологичните недостатъци.

От 1988 г. автомобилният производител принадлежал към British Aeropace и отново управлявал автомобилите си под името Rover Group. В по-голямата си част ставало въпрос за подобия на Honda. Малкият Rover 400 се базирал на Honda Civic, средният по размер Rover 600 – на Honda Accord, големият Rover 800 – на Honda Legend. Само малкият Rover 200 бил собствено производство. През 1994 г. British Aerospace бил продаден на BMW. Немският производител не бил особено щастлив от покупката си. BMW задържала само марката Mini, която принадлежала на Rover, а от своя страна Land Rover бил купен от Ford. През 2000 г. заводът в Лонгбридж, както и правата за марките Rover и MG отишли при Джон Тоус – по-ранен мениджър на Rover. Тоус основал наново автомобилния строител под името MG Rover, за да удовлетвори и феновете на спортната марка коли MG.

С края в Европа Rover започнал пътя си към Азия

Ето защо най-спортните версии на Rover се продават под наименованието на MG. Например лимузината от среден клас MG ZS се базирала на актуалния тогава Rover 45. Двете версии на Rover днес са истинско съкровище. Въпреки това новата епоха в производството продължила едва пет години, тъй като през 2005 г. MG Rover обявил несъстоятелност. Производствените мощности били поети от китайския концерн – Nanjing Automobile Corporation, и трансферирани в Китай. Дизайнерските права на моделите Rover 25 и Rover 75 отишли към Далечния Изток, а именно – при Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC). Това показало, че интересът към марката Rover продължавал. През 2008 г. Tata Motors от Мумбай закупили правата за Land Rover и Jaguar от Ford и в момента правата за Rover принадлежат на индийския автомобилен строител.

Nanjing Automobile била година по-рано закупена от SAIC. По този начин правата върху марките MG, Morris и други отишли при китайския автомобилен концерн. От 2006 г. SAIC продава своите модели, базирани на технологията на Rover, на азиатския пазар под подобно звучащото име Roewe. Двете съставни части „Roe“ и „Wei“ означават лъв/крал или енергия/репутация. От „Турист“ сега е станал "Силата на лъвовете". Извън Азия автомобилите Roewe се предлагат под логото MG.

Последните автомобили на Rover, които достигнали до пазара на употребявани коли

Име на модела Клас на автомобила Период на производство Двигател Мощност Бележки
City Rover Малък автомобил От 2003 г. до 2005 г. 1.4 л бензинов двигател 84 к. с. Лек модифициран вариант на Tata Indica.
Rover 25 Компактен клас От 1999 г. до 2005 г. Бензинови двигатели: от 1.4 до 1.8 л; Дизелов двигател: 2.0 л От 84 до 160 к. с. (бензинов); от 101 до 113 к. с. (дизелов) Трето поколение на Rover 200. С подобрението от 2004 г. било обновено най-вече вътрешното пространство. Проектите за един Rover 25 GTI късно били използвани за MG ZR.
Rover 45 Компактен клас от 1999 г. до 2005 г. Бензинови двигатели: от 1.4 до 2.0 л/Дизелов двигател: 2.0 л От 103 до 150 к. с. (бензинов); 101 к. с. (дизелов) Трето поколение на Rover 400. Едно по-спортно и елегантно изпълнение било продавано като MG ZS. Направено подобрение през 2004 г. – задната и предната част са с нов дизайн, арматурното табло също.
Rover Streetwise Малък автомобил От 2003 г. до 2005 г. Бензинови двигатели: от 1.4 до 1.8 л; Дизелов двигател: 2.0 л От 84 до 117 к.с. (бензинов); 101 к. с. (дизелов) Базиран на Rover 25. Каросерията напомняла на джип. С „Trafficmaster“ била налична една ранна форма на навигация.
Rover 75 Висок среден клас От 1998 г. до 2005 г. Бензинови двигатели: от 1.8 до 4.6 л; Дизелов двигател: 2.0 л От 120 до 260 к. с. (бензинов); от 116 до 131 к. с. (дизелов) Самостоятелна разработка на Rover, използвани са обаче много детайли от BMW. Съзнателно търсен ретро стил. Предлага се комби версия Rover 75 Tourer. По-късно с MG ZT последвала една спортна версия.