Който говори за Pagani, мисли предимно за две висококачествени спортни коли: Pagani Zonda C12 и Pagani Huavra – по този начин е упоменато и цялото автомобилно портфолио на северноиталианския производител на коли в малки серии, тъй като от основаването си през 1992 г. до ден-днешен съществуват само тези два спортни модела. При толкова много работа върху детайлите и цените, вариращи от един милион до повече от два милиона евро, не е учудващо, че ограничените до няколко екземпляра супер спортни коли се радват на специална репутация. В сравнение с конкурентите от Ferrari или Lamborghini, моделите на Pagani се считат за по-елегантни и висококачествени. За това сравнение има и причина, защото корените на Pagani произлизат именно от тези два италиански производителя.
Бивш служител на Ferrari, както и на Lamborghini, основал фирмата Pagani Automobili S.p.A. Аржентинецът Хорацио Пагани работил там като специалист по обработката на въглерода и събрал достатъчно знания и хъс, за да пожелае да произвежда собствени модели. Основата била положена през 1988 г. с основаването на „Pagani Composite Research“ – първата му фирма за изследвания на композитни материали. Тук той работил върху няколко проекта заедно с Lamborghini като например моделите LM002 или Diablo. В края на 80-те години Пагани започнал да скицира своята собствена кола, която тогава обозначил като „C8 Project“. Заради повишения интерес към страхотното му постижение като дизайнер и инженер той променя името на „Modena Design“ през 1991 г. През 1992 г. Pagani се установил като производител на автомобили с малки серии в Сан Чезарио сул Панаро, който се намира в близост до северноиталианския град Модена – за ориентация: седалището на Ferrari е в намиращия се на 18 км град Маранело, а на Lamborghini – в отдалечения на 20 км Сант'Агата Болонезе.
По този начин била основана компанията Pagani Automobili S.p.A. За пускането в серийно производство на първия модел Pagani Zonda C12 трябвало да се изчака до 1999 г. Терминът „серия“ при Pagani има едно по-различно значение, отколкото при BMW или Audi: супер спортните автомобили на Pagani са изцяло ръчна изработка. Производството на една кола отнема близо месец, годишно биват произвеждани средно 17 автомобила с изключение на C12, където се правят не повече от 15 до 25 бройки от серия, както е показано в следната таблица:
Модел | Година на производство | Екземпляри | Мощност |
---|---|---|---|
Zonda C12 | 1999 г. | 50 | 290 кВт (394 к. с.) |
Zonda C12 S | 2000 г. | 15 | 404 кВт (550 к. с.) |
Zonda C12 S 7.3 | 2002 г. | 25 | 408 кВт (к. с.) |
Zonda C12 F | 2005 г. | 15 | 443 кВт (602 к. с.), 478 кВт (650 к. с.) |
Zonda Cinque | 2008 г. | 5+5 | 498 кВт (678 к. с.) |
Zonda Uno | 2010 г. | 1 | 498 кВт (678 к. с.) |
Zonda Tricolore | 2010 г. | 3 | 492 кВт (670 к. с.) |
Huayra | 2011 г. | 15 | 537 кВт (730 к. с.) |
Huayra BC | 2012г. | 15 | 588 кВт (800 к. с.) |
Zonda Revolucion | 2013 г. | 5 | 588 кВт (800 к. с.) |
Друга причина за лимитираните серии е, че според договора Pagani може да използва най-много 100 бройки от Mercedes-Benz V12 двигатели от типа M 297 за модела Zonda. При втория модел на Pagani Huavra има модифициран вариант на двигателя M 275, който получил по-голям обем и собствено обозначение M 158 от Mercedes-Benz.
За развитието на Pagani Zonda C12 от 1992 г. имал участие и един добър приятел на Пагани: петкратният победител във Формула 1 Хуан Мануел Фанджо. Двамата заедно създали двуместно купе с двигател, разположен по средата, чиято каросерия отговаряла на опита на Хорацио Пагани като специалист по въглерода и се състояла основно от въглеродни влакна пластмаса. От 1994 г. двигателят V12 M 297 от Mercedes-Benz заменя осемцилиндровия. Първите резултати от тестовете – най-вече в аеродинамичния тунел Далара, били обещаващи, така че състезателната кола Фанджо първоначално получила името Pagani Fangio F1. След трагичната му смърт през 1995 г. Пагани решил да кръсти автомобилите на аржентинеца Зонда.
През 1999 г. най-накрая се осъществила първата презентация на Zonda C12 на Женевския автомобилен салон и скоро след това Pagani представил на пазара спортния автомобил с базова цена от 600,000 евро. До момента са създадени и продадени общо около 130 броя от Pagani Zonda.
Различните варианти на Pagani Zonda C12
Една година след пускането на пазара на Zonda C12 към нея се присъединила и първата модифицирана версия. Zonda C12 S имала между шест и седем литра обем и мощност от вече 404 кВт (550 к. с.) вместо досегашните 290 кВт (394 к. с.). Освен това аеродинамиката могла да бъде подобрена още повече. При Zonda C12 S 7.3 от 2002 г., която била налична и като роудстер, обемът бил увеличен до 7,293 см3. Мощността от 408 кВт (555 к. с.) от 2005 г. била надвишена с вече споменатата Zonda C12 F с 443 кВт (602 к. с.) или роудстер, наречен „Clubsportsversion“, с 478 кВт (650 к. с.).
След C12 F последвали специални модели Zonda, като започнем от Zonda Cinque от 2008 г., който пет пъти е напускал завода на Pagani като купе или роудстер. Моделът притежава 7.3-литров V12 двигател с мощност от 498 кВт (678 к. с.) с изработената по поръчка Zonda Uno, която била поръчана през 2010 г. от член на катарското кралско семейство, а през 2011 г. била пусната в продажба за 2.2 милиона евро. Появилата се през 2013 г. Zonda Revolucion се счита за финална версия от серията Zonda. Тенденцията била да се намали размера на AMG битурбо V12 двигателя и тук обема е само шест литра – 588 кВт (800 к. с.). Освен това теглото на автомобила било намалено благодарение на титановите елементи, които били използвани, така че моделът Revolucion могъл да ускори от 0 до 100 км/ч за само 2.7 секунди.
Pagani Huavra
Наследникът на серията Zonda бил вече утвърден преди производството на Revolucion: от 2012 г. Pagani Huavra BC се обръща към така наречения последен двигател, който може да бъде открит и при Mercedes Benz SL 65. На пазара моделът се появил още през 2011 г. с мощност от 537 кВт (730 к. с.) с потенциал от 1,000 оборота под капака. Този, който има идеята да се сдобие с едно Pagani Huavra и има настрана 892,000 евро без данъците, ще трябва да почака няколко години за супер спортния автомобил. Повече от 100 от 250-те планирани екземпляра са поръчани, но са създадени малко повече от дузина. Следващият вариант на Huavra чака началото си за производство: без съмнение към купе версията ще се добави и един Spider.