Преминете към основното съдържание
Nissan Primera

Nissan Primera – надежден и полезен

Nissan Primera е голям семеен автомобил, произвеждан от японската компания между 1990 г. и 2008 г. Името идва от испанската дума primera, която означава „първа класа“ или „най-доброто“. Primera e наследник на Nissan Auster и Nissan Stanza (Bluebird в Европа), но е по-модерен, с по-малки размери и е насочен най-вече към купувачите от Стария континент. Шасито на първото поколение (P10) е с конвенционално предно задвижване, трансмисията е петстепенна ръчна, като някои версии имат опцията за четиристепенна автоматична. Бензиновите двигатели са три вида: 1.6-, 1.8- (но се продава само във Великобритания) и 2.0-литрови (мощност от 130 конски сили). През 1992 г. излиза и 2.0-литров дизел, който съвпада с фейслифта на Primera. Две години по-късно е време за нова козметична промяна – мощността на двигателите е увеличена, а освен това във вариациите влиза и хот-хеч, който се предлага с 1.6 и 2.0-литрови бензинови двигатели. Втората генерация излиза в Европа през есента на 1996 г. Окачването на Primera е уникално за класа си (но контролът и видимостта не са на чак толкова високо ниво), също както вътрешното пространство и големият багажник. Вариантите са хечбек, седан и комби, като двигателите са като при предишното поколение – 1.6 и 2.0-литрови бензинови и 2.0-литров дизел, който може да се похвали с нисък разход на гориво. През есента на 1999 г. е време за фейслифт – нова, по-модерна предница и различни фарове. Освен екстериорните промени, като стандартни са добавени автоматичен контрол на климатика и предни и странични въздушни възглавници. При употребяваните автомобили задължително трябва да се провери спирачната система.

По-смел и по-привлекателен

Третото поколение (P12, 2001 г.) вече има доста по-привлекателен и смел дизайн – и екстериорно, и интериорно. То е и първият автомобил, направен след сключването на алианса с Renault, и прави конкуренцията да изглежда остаряла. За съжаление на Nissan обаче другите фирми не спяха и няколко години по-късно бумерангът, хвърлен от Mazda 6 и Honda Accord, се върна по същия начин към Primera, което в крайна сметка доведе и до свалянето на модели от поточните линии. Усещането не е като Ford Mondeo, но пък контролът върху колата е отличен, а двигателите – динамични и работят добре със стандартната петстепенна трансмисия. Надеждността продължава да е на високо ниво, но качеството според тестовете на ADAC е по-ниско от очакваното (което си личи най-вече по дефектите в предния мост и електрониката). Тоест, ако външният вид не е толкова важен, на пазара на употребявани автомобили второто поколение е по-добър избор. Освен това тези модели са с по-малък капак на багажника от предшественика си, което е дразнещо, ако трябва да се местят обемни предмети. Сигурността също е на високо ниво – стандартен ABS, шест въздушни възглавници и четири звезди на краш-тестовете на Euro NCAP. През 2004 г. е време за фейслифт, който увеличава комфорта за пътниците и подобрява аеродинамиката, което сваля допълнително разхода на гориво. Освен това след този фейслифт вече няма седани. Дизеловият мотор продължава да е най-добрият избор, що се отнася до разхода, но пък това вдига цената на автомобилите на вторичния пазар. Един от проблемите при тези автомобили е камерата за паркиране назад – свикването с нея отнема време и често това е причина за леки удари по задницата (и съответно трябва да се провери за такива). Освен това в някои страни Primera е използван като такси, тоест трябва да се проявява повече съмнение при автомобилите с висок пробег.