Преминете към основното съдържание
Nissan Patrol

Nissan Patrol – с този тип не искаш да се сбиеш

“Nissan Patrol е серия от големи, солидни автомобили с 4x4 задвижване, произвеждани от японската фирма от 1951 г. насам. Patrol се предлага с къса колесна база и три врати или с дълга такава и пет врати и е най-големият конкурент на Toyota Land Cruiser. Но изглежда по-зъл – като кварталният тип, който гледа лошо и с когото, каквото и да се случва, не искаш да се сбиеш. Първото поколение (4W60) излиза през 1951 г. само в Япония и цялостният стил прилича сериозно на Willys Jeep. Двигателят е 3.7-литров Nissan NAK с мощност от 75 конски сили. Пет години по-късно е време за промяна – 4W61 идва с нова решетка и нови двигатели – 3.7-литровият NB (92 конски сили) и 4.0-литровият NC (105 конски сили). През 1958 г. излиза 4W65 с решетка изцяло от хром, но други промени няма. Второто поколение се появи през 1960 г. и се предлага с къса, средна и дълга колесна база. То стартира с модели с две врати с меки покриви – L60 и G60. Трансмисията е ръчна, първоначално с три, а после с четири скорости. Двигателят е редови шестцилиндров Nissan P. Третото поколение – 160 – излезе през 1980 г. Всички модели са с четиристепенна ръчна трансмисия, макар че тези с дълга колесна база имат опционална тристепенна автоматична. Вариантите са мек и твърд покрив с три врати, комби с пет врати и пикап с 2 и 4 врати. Двигателите са 2.8-литровият L28, 3.3-литровият SD33 и 4.0-литровият P40. През 1986 г. на пазара в Европа излиза Nissan Patrol 260, който се произвежда в Испания и е лесно различим по квадратните предни фарове. Този модел се произвежда до 2002 г. в страната, като фейслифтнатата версия има решетка, която прилича много на тази на Y60 поколението. Моделите се предлагат с разнообразие от дизелови двигатели (2.7-литров Perkins, 2.8-литров RD28T и 3.3-литров SD33) и само един бензинов – 2.8-литров L28. Трансмисията е петстепенна ръчна.

Радикално различна механика

А самото Y60 (четвъртото поколение) е съвсем различно като механика от своите предшественици. Y60 е с пружинно окачване и поради тази причина е по-комфортно и по-способно върху неравен терен. При моделите в Европа оборудването се различава в зависимост от страната, като например във Финландия автомобилите са с по два акумулатора. Двигателите също са различни – 2.8-литровият дизел RD28T е леко модифициран, но другият дизелов е 4.2-литровият TD42, а бензиновите са 3.0-литровият RB30S и 4.2-литровият TB42S. Това поколение има и своите проблеми – силни вибрации в предницата, пукнатини по задната врата заради тежестта на резервната гума и корозия по рамките на задните прозорци. При употребяваните автомобили в Европа има проблем и заради ръчната трансмисия, която дава дефект в петата скорост при висок пробег. Но пък надеждността на TD42 е почти легендарна. Петото поколение – Y61 – се появи в края на 1997 г. с нов дизайн, още по-голямо разнообразие при двигателите и увеличено ниво на комфорта – тоест Patrol вече е удобен и при дълги пътувания по асфалтов път. Моделът бе свален от производство за Европа през 2014 г., но се предлага в части от Азия и Африка. При употребяваните автомобили от това поколение трябва да се провери дали са минали през сервиз за смяна на дефектните сензори на педала на газта – проблем, от който бяха засегнати 910,000 Nissan Patrol.

В името на рекорда

Шестото поколение (Y62) излезе през 2010 г., като луксозната версия Z62 се продава като Infiniti QX56 (QX80 след 2013 г.). Двигателят е 5.6-литровият VK56VD V8 с мощност от 400 конски сили (харчи над 20 на 100 в града), а трансмисията е седемстепенна автоматична, макар че в някои страни се предлага и с ръчна. Вариращото 4x4 позволява смяна на четири режима (пясък, асфалт, камък и сняг) само чрез едно копче, а освен това има електронно контролиран диференциал, контрол при спускане и запалване при наклон, електронно асистирана спирачка и контрол на стабилността. Сериен модел Patrol влезе в Книгата на рекордите на Гинес през 2013 г., като изтегли на 50 метра 170-тонен самолет.”