Преминете към основното съдържание
Honda NSX

Honda NSX – разбиващата суперкола

Honda NSX е спортният автомобил, променил този клон на индустрията. Двуместен, със средноразположен двигател, той доказва, че благодарение на японската дисциплина може да се направи надеждна спортна кола, която се държи както трябва и когато не е на пистата. Корените на NSX могат да се проследят до 1984 г. и концептуалния HP-X (Honda Pininfarina eXperimental). Целта е да се направи автомобил, който се справя като Ferrari V8, но да е по-надежден и да е с по-ниска цена. Концепцията се развива и се сдобива с ново име – New Sportscar eXperimental, макар че при продукцията тирето отпада и става само NSX.

Дизайнът на първото поколение печели доста от напредничавата аеродинамика и стилът, вдъхновен от кокпита на F-16. Освен това в заключителната фаза помага и световният шампион от Формула 1 Айртон Сена, който тества автомобила пет дни на пистата Сузука. Сена тества прототипа и на Нюрбургринг и Такасу, като допринася сериозно за фините настройки на окачването. Освен Сена в тестовете се включва и друг пилот от Формула 1 – Сатору Накаджима, както и шампионът от Инди 500 Боби Рейхал. Пуснатата през 1990 г. машина е първата в света кола масова продукция с изцяло алуминиево шаси, което спестява около 200 килограма тегло. Двигателят също е изцяло алуминиев – 3.0-литров C30A VTEC V6 (274 конски сили), а трансмисията – петстепенна ръчна или четиристепенна автоматична.

Автомобилите са от изключително високо качество, като се сглобяват ръчно от около 200 специални избрани служители на Honda. Те са най-опитните и най-умелите, като имат зад гърба си поне по десет години работа в заводите на компанията. Освен това процесът е маниакално изпипан – боядисването например е разделено на 23 отделни стъпки.

NSX с тарга покрив

Първоначално автомобилът е купе, а през 1995 г. е добавен и вариант с тарга покрив. В Европа се продават и двата варианта, но в САЩ – само тарга моделът. Премахнатият покрив води до намаляване на здравината на шасито, което кара Honda да добави 45 килограма структурни подсилващи елементи. В добавка диаметърът на предните стабилизатори е леко намален, предните пружините са по-твърди, а задните – по-меки. Освен това всички покриви вече са с цвета на автомобила, а не в черно, както досега. Автомобилите с ръчна трансмисия получават подобрен диференциал, който, комбиниран с нова система за подаване на газ, увеличава скоростта на излизане от завой с 10 процента. Други промени след 1995 г. са нова и по-лека система за отделяне на изгорелите газове, подобрение на тракшън контрола и вградена система за диагностика. 1995 г. е и една от трите години, в които NSX участва в 24-те часа на Льо Ман, като автомобилът, шофиран от Кеичи Цучия, Акира Иида и Кунимицу Такахаши, завършва на първо място в GT2 класа и осми в крайното класиране.

Новият, по-мощен двигател

През 1997 г. е добавен нов двигател – 3.2-литров C32B V6 (294 конски сили). Освен това изпускателният колектор вече е от стомана, а не от лято желязо, което го прави по-лек и по-полезен. Той обаче се предлага само с петстепенната ръчна трансмисия или с новата шестстепенна ръчна, докато автоматичният модел остава с 3.0-литровия двигател. Част от детайлите са изработени от нова алуминиева сплав, така че теглото на автомобила почти не се променя. Това води и до фантастично ускорение – 4.5 секунди от 0 до 100 км/ч.

През 2002 г. е време за фейслифт. Оригиналните прибиращи се фарове са заменени от фиксирани ксенонови, окачването също е подобрено, което води и до по-широки задни гуми.

Прераждането

Второто поколение NSX (New Sports eXperience) излезе през 2016 г. и е хибриден спортен автомобил. Той е задвижван от 3.5-литров туин турбо V6 и три електрически мотора (общо 581 конски сили), а трансмисията е деветстепенна полуавтоматична.