Преминете към основното съдържание
Honda HR-V

Свръхкомпактният Honda HR-V

Във време, в което пазарът бива буквално залят от новоизлизащи автомобили със всевъзможни предназначения и категоризации, се появява Honda HR-V. Странното возило е представено за пръв път през 1998 година и прилича изумително много на SUV, но се доближава повече до размерите на лек автомобил. Класифициран като свръхкомпактен кросоувър, HR-V се предлага във варианти със 3 или 5 врати, както с предно предаване така и със ситема за задвижване на четирите колела.

Малък и станен, но и много надежден

В първата си генерация моделът използва изцяло бензинови агрегати, за което често е киритикуван, но донякъде незаслужено. И докато привържениците на дизеловите машини няма да намерят автомобила за интересен, то бензинаджиите определено има за какво да се радват. Двата 1.6-литрови двигателя (105 к.с. и 124 к.с.) са събрали в себе си трупания с години опит на японските автоинженери и надеждността, с която е всепризната марката (в класация на Warranty Direct моделът е определен като най-надеждния в класа си). По-малкият от двата представлява много добър избор, но предвид това, че влиза в графата на по-скъпо облаганите с данък автомобили, по-големият определено е и по-добрия вариант. Той притежава по-добро ускорение и динамика, а разликата в изразходваното гориво е нищожна – 8.2 л/100 за по-слабия срещу 8.6 л/100 за по-мощния от двата агрегата. На практика вечните двигатели на Honda и тук доказват здравината си и при правилна експлоатация и навременна смяна на качествени консумативи, за проблеми не може да става въпрос. Единствено свещите и ламбда сондата понякога се проявяват, но това е по-скоро в резултат на некачествени горива, отколкото на немърлива изработка. И като стана въпрос за поддръжка, важно при този модел, както и при всички японски като цяло, е използването само на оригинални части и консумативи. Всеки експеримент с качеството на материалите би струвал на собственика солидни разходи и голяма доза главоболие. Honda HR-V е временно спрян от производство през 2006 година и след осем години очакване, през 2014-та се появява втората му генерация. Концептуалният модел споделя една и съща платформа с Honda Jazz и също толкова футуристични интериор и екстериор. Бензиновият двигател този път е новия 1.5 VTEC (130 к.с.), а приятна изненада прави присъствието на дизелов агрегат – 1,6-литровия DTEC задвижван от 120 конски сили.

Почти универсален автомобил

Производителите от Honda определят HR-V като возило за всякакви поводи и в повечето случаи няма как да не се съгласим с тях. Компактните размери на SUV-то го правят идеално за придвижване в градски условия, а същността си на 4х4 показва изключително добре на леко пресечен терен. Опитите за изкачване на скалисти площи и големи неравни наклони от друга страна са почти сигурен повод за посещението на сервиз, а оттам идва и неприятната част с бързо стопяващите се финанси. Все пак това си е японска кола отвсякъде и въпреки всепризнатата надеждност, поддръжката на екземпляри от страната на изгряващото слънце си е доста солена, колкото и рядко да се налага извършването й. Високата база на купето създава приличен вътрешен простор и предлага добър комфорт на няколко души плюс техния багаж, а прибиращите се задни седалки увеличават обема на автомобила дори повече. Неудобство биха изпитали по-високи пасажери в задното пространство, а за трима души разполагането е почти немислимо. Базовото оборудване на модела не предлага последните хай-тек новости, но за сметка на това са налични всички екстри, от които наистина се нуждае купувачът – пълен ел. пакет, подгряване на седалки, климатик и други. Използваните материали не блестят с изисканост, но за значително по-здрави от повечето използвани по това време в конкуренцията. Най-важното при покупката на използван Honda HR-V е пълната авто-диагностика, както и обстойния преглед на ходовата част, тъй като именно тя е слабото звено при неправилната експлоатация.