Преминете към основното съдържание
Honda CRX

Honda CRX – класически, спортен и икономичен

Honda CRX е компактен спортен автомобил, произвеждан от 1983 г. до 1991 г., първоначално известен като Honda Ballade Sport CRX, а в някои страни и с названието Honda Civic CRX поради идентичния дизайн. Идеята, стояща зад създаването му, е икономичен представител на ниския клас със състезателен характер и неповторима надеждност. Предлага се като хечбек с 3 врати и предно предаване, а местата са 2+2.

Кратката, но запомняща се история на модела…

В първото си поколение Honda CRX разполага с 3 бензинови двигателя – 1.3 (58 и 60 к. с.), 1.5 (58, 76, 91 и 108 к. с.), 1.6 (135 к. с.), с избор на ръчна или автоматична трансмисия, предлагащи завидно ускорение и неповторима ефективност – известни са данни за разход на гориво, еквивалентен на 3.4 литра на 100 км, което е почти недостижим резултат дори и в днешно време. С представянето на втората генерация през 1987 г. се запазва изцяло концепцията на японския спортен автомобил, а дизайнът претърпява леки обновления – повечето остри ъгли и ръбове са „изгладени”, а броните получават по-модерно излъчване. Както при Civic от тези години, шасито на CRX е напълно променено – от торсионно предно с полунезависимо задно до напълно независимо предно с двойно тип Wishbone отзад. Новата гама от двигатели се радва на грандиозен успех. Под капака на компактното возило се намират петролни агрегати с голямо разнообразие от параметри и възможности – 1.4 (88 и 90 к. с.), 1.5 (62 и 92 к. с.) и 1.6 (105, 108, 130, 140 и 150 к. с.), всеки от които блести със своите характеристики и надеждност. Най-голямо впечатление обаче правят двигателите с наименованието V-Tec, чиято тяга е присъща на моторите с два пъти повече мощност, ефективността е нещо невиждано в голяма част от съвременните им събратя, а за доказаната с години здравина говори самият факт, че не е известен нито един фабричен дефект или сериозен проблем впоследствие. За окачването не може да се каже, че е твърдо, а по-скоро стегнато. Това предполага изключителна стабилност, всявайки в шофьора чувството за „залепнал” за асфалта автомобил. Високата скорост в завоите, където е позволено, разбира се, е другата сила на малкия японец. Оборудването при повечето екземпляри е скромно, а най-класните екстри при модела като климатик, панорамен покрив и четири дискови спирачки остават единствено като допълнителен, а не базов пакет. През 1990 г. возилото претърпява лек фейслифт, изразяващ се в промени по предната част и арматурното табло. Honda CRX е заменена от Civic Del Sol, който също представлява компактен спортен автомобил, но с Tagra Top (полукабриолет) и по-съвременни характеристики.

Покупка, която си заслужава

Honda CRX е апетитна хапка на вторичния пазар за хората с ограничен бюджет или пък за тези, търсещи класическа японска кола със състезателен дух. Японският спортен компакт издържа както на спокойно градско каране, така и на системно присъствие на оборотомерните стрелки в червения сектор и е един от най-надеждните варианти за кола втора ръка, но предвид времето на производство и многобройните години експлоатация винаги трябва да се има едно на ум. Автомобилите от последните години на производство са за предпочитане поради по-богатото оборудване и по-съвременния дизайн. Типична за някои внасяни екземпляри е ръждата по крайните елементи на купето като калници, вежди и прагове, но това е по-скоро свързано с метеорологичните условия в конкретната държава, отколкото с качеството на материалите и изработката. Както споменахме по-рано, возията на малката кола е стегната, но в никакъв случай не е некомфортна. Поради тази причина всяко по-сериозно похлопване или разклащане означава немарлива поддръжка от предишния собственик, евентуално криеща зад себе си многобройни неприятности. Други сериозни проблеми не се очакват и ако трябва да се обобщи накратко – CRX е перфектният автомобил втора ръка, притежаващ всички добре познати качества на всеизвестния Civic, но с повече агресия при сходна икономия на гориво.