Преминете към основното съдържание
Honda Civic

Civic – спасението на Honda

Honda Civic е продуктова линия от малки семейни автомобили, произвеждани от Honda. Първоначално Civic е събкомпактен модел, но през смените на поколенията машината пораства и става и по-голяма, и по-луксозна. В момента Civic се намира между Honda Fit и Honda Accord. Първият Civic е представен през 1972-а като модел с две врати. Първоначалната репутация е за икономична, надеждна и зелена кола, но по-късните вариации могат да се похвалят и с високи оценки по отношение на комфорта и стабилността. Civic се продава по-добре в САЩ и Канада, отколкото в Европа, а в Япония моделът не се произвежда от август 2010-а. Преди да направи Civic, в началото на 70-те Honda обмисля цялостно оттегляне от автомобилния пазар. Топлото приемане на модела обаче променя нещата и то за добро – от началото на Civic досега са продадени близо 20 милиона бройки. Първото поколение е оборудвано с четирицилиндров двигател с водно охлаждане и благодарение на добрата си икономичност и петролната криза от 1973-а бързо впечатлява клиентите. Вариантите са купе, хечбек и комби, с три и пет врати. Второто поколение излиза на пазара през 1979-а, като външността е по-правоъгълна, автомобилите са по-широки, а двигателите – по-мощни. Третото поколение излиза на бял свят през 1983-а, като при него има още вариации на моделите – четиривратен миниван и двувратно купе с име CRX. Тук е и представянето на дълго използваните четирицилиндрови D двигатели, включително 1.5-литров агрегат. През 1984-а се появява и Si моделът – спортна версия с по-мощен двигател и опционално 4x4 задвижване. Четвъртото поколение е представено през 1987-а и е с увеличени дименсии и по-нисък покрив. От сериозния брой вариации най-впечатляващата е SiR (с двигател B16A DOHC VTEC). Всички модели за САЩ са с електронно впръскване на горивото, но на другите пазари се продават версии с карбуратор.

Honda Civic – радикална промяна в дизайна

1991-а е годината на петото поколение Civic – дизайнът вече е по-аеродинамичен, макар че размерите продължават да се увеличават. Промените по дизайна продължават и при шестото поколение, появило се през 1995-а. Това е поколението и на първия Civic с двигател, задвижван от природен газ. При седмото поколение (2000-та) има нов редизайн, но се запазват дименсиите от предишното. Тук главната промяна е в предното окачване – то вече е тип „Макферсон“. Целта е намаляване на разходите и увеличаване на пространството за двигателя – новия Honda K. Осмото поколение (2006-а) отново е с променен дизайн, който го прави доста по-динамично изглеждащ и красив. При това без да се отразява на добрите вътрешни решения. Type-R е спортният вариант с две врати. Двигателите са 1.4-литров i-DSI, 1.8-литров i-VTEC(R18A2) и 2.2-литровият турбодизел i-CTDi N22A2. При употребяваните автомобили е добре да се търсят такива след фейслифта от 2008-а. Оценките на Dekra са повече от положителни във всички категории на пробег, като особено в тази над 100,000 километра Civic се представя значително по-добре от средното за класа.

Отговор на критиките

Деветото поколение (2011-а) бе причина Honda да направи нещо безпрецедентно в своята история. Моделите бяха критикувани заради ниското качество на интериора и твърдото возене, а в отговор Civic направи бърз фейслифт със значителни промени в интериора и екстериора, но пазарът вече бе реагирал и продажбите спаднаха. Още повече конкуренцията – Ford Focus и Hyundai Elantra, имаше наистина добри модели. Съответно, при търсене на употребявани автомобили от това поколение, е добре те да са след фейслифта от 2013-а. Десетото поколение Civic бе представено през 2015-а и е базирано на изцяло новата глобална платформа на Honda. Вариантите са седан, купе, петвратен хечбек, Si и Type-R. LED фаровете са стандартни и за предницата, и за задницата, а двигателите са два вида: 2.0-литров DOHC или 1.5-литров турбо DOHC. Еволюционните промени водят до повишено качество, при това запазвайки старите златни неща в модела: икономичността, умните решения и изявените способности. Civic се използва за състезания още от своя дебют, но може би най-големият успех идва през 2013-а. Honda участва с модел, базиран на петвратния хечбек в WTCC сериите и печели титлата при конструкторите шест състезания преди края.