Преминете към основното съдържание
Dacia Logan

Dacia Logan – евтина, здрава и голяма

Dacia Logan е малък семеен автомобил, произвеждан от румънската компания от 2004 г. насам. На различните пазари по света Logan е брандиран и като Renault Logan, Nissan Aprio, Mahindra Verito, Renault Tondar 90, Lada Largus, Nissan NP200 или Renault Symbol в зависимост от позиционирането на концерна Renault–Nissan. Dacia Logan печели най-вече с ниската си цена и с факта, че използва механични части от Renault, което води и до сериозни продажби – над три милиона бройки. Първото поколение Logan (2004 г.) е резултат от четиригодишното развитие на проекта X90, обявен от Renault след изкупуването на Dacia през 1998 г. Началната цел е да се направи евтин автомобил (на цена под 6,000 евро), който да е модерен, надежден и достъпен. Доказателство за успеха на Logan е фактът, че първоначално Renault няма намерение да продава модела в Западна Европа, но през лятото на 2005 г. това се променя – макар че цената е по-висока – около 7,500 евро. Logan e базиран на платформата Nissan B, използвана от второто поколение Renault Clio, но с до 50 процента по-малко механични части и с много малко електронни устройства. Окачването е по-меко, а шасито – по-високо, отколкото на другите компактни автомобили, за да може Logan да се справи с лошите пътища в Източна Европа. Двигателите пък са подготвени за нискокачествени горива. Бензиновите двигатели са 1.2-, 1.4- и 1.6-литрови, а дизеловият – 1.5-литров.

Logan MCV

MCV е комби версията на Logan, като има пет или седем седалки и събира между 200 и 2,350 литра багаж в зависимост от това каква част от седалките са свалени. Колесната база е по-дълга с 275 милиметра, а задните врати са по-големи, за да има по-лесен достъп до багажника. Logan VAN се появява през 2007 г. като е версия на MCV без задните странични прозорци и с обем на багажника от 2,500 литра (800 килограма полезен товар). Logan VAN се произвежда до август 2012 г. и от него са направени над 53,000 бройки. Пикапът Logan излезе също през 2007 г. През 2008 г. е време за фейслифт. Дизайнът е по-модерен – нови фарове и броня, а интериорът е леко освежен, но по-важните подобрения са по механичната част. Проблем за Logan е надеждността – тя не е на особено високо ниво. И това важи особено за комбито и то най-вече за по-дългия вариант. При употребяваните автомобили е добре да се търсят модели след фейслифта през 2008 г.

Еволюция за града

Второто поколение Logan е представено през есента на 2012 г. Моделът споделя доста елементи с втората генерация Sandero, включително дизайна на предницата и задницата. Тук вече няма седемместна версия, както и такава на панел ван, защото те са заменени от Lodgy и Dokker. Между новите неща са бензиновият трицилиндров 0.9-литров двигател с турбо компресор с мощност 90 конски сили. Другите две опции са 1.2-литров бензинов двигател (опционално с природен газ) и 1.5-литров дизел, като всички те са взети от Renault и са подходящи за града, но не и за магистралата. Налична е и мултимедийна навигация, ограничение на скоростта, круиз контрол, сензори за паркиране, предни и задни въздушни възглавници, също както и ABS и ESP. В края на 2014 г. двигателите са модифицирани, а от август 2015 г. 0.9-литровият е оборудван със старт/стоп система. Няма особени подобрения по интериора, но и това не е главната цел – Dacia продължава да е евтина и с доста пространство, което е и основната цел. Каросерията и интериорът са най-малко податливи на дефекти и това е доказано от тестовете на Dekra, но при употребяваните автомобили задължително трябва да се провери за течове на масло. Дори и да има нужда от ремонт обаче, това не е плашещо – резервните части въобще не са скъпи.