Преминете към основното съдържание
Понастоящем AutoScout24 се предлага с известни ограничения поради извършването на техническа поддръжка. От това са засегнати някои функции като контакт с продавачите, влизане и управление на превозните средства за продажба.
saab-l.jpg

Saab

Да караш Saab винаги е едно специално събитие. Никой друг автомобилен производител не стои така, както шведският производител на коли с леко ексцентрична индивидуалност и ведро непокорство. Не без основателна причина Saab е бил дълго време единственото подходящо превозно средство сред интелектуалци, хора на изкуството, такива със свободни професии и всички останали, които искали да покажат силния си характер. Към настоящия момент, след няколко случая на несъстоятелност, различните модели на Saab са налични единствено като употребявани автомобили. Новите модели, които след смяната на множество собственици са вече оповестени, няма повече да се произвеждат в Швеция, а в Китай. Също така по отношение на дизайна новите модели ще поемат по нов път. Едно е сигурно – типичното преживяване при шофиране на колите на Saab, били те и употребявани, остава за дълго и е гарантирано. Към настоящия момент частите за колите се произвеждат от външна компания.

Легендата за Saab е жива и е равнозначна на сигурност, надеждност и технически иновации

Saab 92 von der Seite Saab 9-3X von vorn

Един Saab не просто е по-тежък и скъп от конкурентите от Volvo, но е пълен с особености. Ключът за запалването не се намира под кормилната част, а в средната конзола между седалките, директно пред ръчната спирачка. Шведските инженери са установили, че при катастрофи често коленете на шофьора биват наранени от контактния ключ. Затова от гледна точка на сигурността са разработили собствена уникална конструкция за запалване, която се намира точно на скоростната кутия. Сигурността е голямото предимство на Saab. Надеждността на изработката и дебелината на ламарината са причините, поради които толкова много архитекти решават да заложат на един Saab, когато сутрин трябва да заведат децата си на детска градина. Да караш Saab е символ на шведското благоденствие, неутралитет и шведската загриженост за семейството.

С намесата на General Motors обаче реномето на шведите пострадало. От „четирилистната детелина сред автомобилите“ (вестник Die Zeit) във възприятията на хората се превърнали в клонинг на американския концерн GM. Технически иновации , с които преди време Saab са станали известни, са например първите чистачки от 1970 г. или пък първите отопляеми предни седалки от 1971 г. Въпреки собствените иновации моделите на Saab не просъществували дълго. Последният „изцяло“ модел на Saab бил Saab 900. Всички следващи модели се основават на взаимодействие с други компании – легендарният Saab 9000 дели една платформа с Fiat Croma. Също така със Saab 9-5 шведите под ръководството на GM демонстрират, че могат да доставят много повече от просто реплики на Opel. Две поколения от горния клас автомобили излезли на пазара. Вторият модел бил последният амбициозен опит да се спаси бъдещето на Saab. Благодарение на високото ниво на сигурност, което осигурява при пътуване, и на своите качества, употребяваните модели и днес се продават добре.

Последен от своя вид: Saab 9-5 бил последният модел от горния среден клас

Saab 9-5 von vorn

Saab 9-5 бил представен през 1997 г. Той се базирал на платформа, развита от General Motors и използвана от Opel Vectra. Иновативни за първото поколение били многобройните подобрения на сигурността. Първият сериен автомобил в света Saab 9-5 притежавал облегалки за глава : Системата за облегалки на Saab SAHR била така създадена, че при инцидент в задната част специални опори се прикрепяли автоматично към главата. По този начин трябвало да бъдат предотвратени наранявания на вратните прешлени. Реализирането на една лимузина било вид късане с традицията. Вместо типичното за Saab комби с хечбек, моделът 9-5 бил изцяло лимузина, а малко по-късно излязла и комби версията Saab 9-5 SportsCombi. През 2009 г. от GM продали машините за производство и правата за ползване на първото поколение автомобили на китайския концерн Beijing Automobile Works, който започнал да продава модела в преработена версия под наименованието Senova D-Series.

Второто поколение било пуснато в продажба през 2010 г. и трябвало да представлява нова инициатива, с която да се съкрати дистанцията от конкуренцията. Моделът 9-5 е базиран технически на Opel Insignia, но бил запазен значително по-голям: повече от 5 метра. Дизайнът бил значително по-заоблен от предишните модели, предните фарове били сребристи в краищата си, а по цялата задна част минавала жълта ивица. От гледна точка на интериора преобладавал шведският комфорт, който е подкрепен от тогавашните стандарти за напълно нови помощни системи : детекторът за паркомясто навигира, а срещу допълнително заплащане има наличен Head-up-Display и дигитален скоростомер. При най-добрата версия ръмжи 2,8-литров V6 турбо бензинов двигател с 300 к.с. Поради обявяването в несъстоятелност на Saab през 2011 г. и отказа от GM новият собственик, който купил лиценза за 9-5, прекратил производството. Моделът SportCombi така и не бил пуснат в серийно производство. Произведени било точно 11,280 бройки.

Старите шведи: с екстравагантни модели Saab се превърнала в културна марка

Saab 92 und Saab J21

Началото си шведският автомобилен строител Saab не води от автомобилната индустрия, а, също както някои японски конкурентни компании, от самолетостроенето. През 1937 г. била основана компанията Svenska Aeroplan Aktie Bolaget (SAAB), която произвеждала самолети за шведските военновъздушни сили. Първоначално произвеждали като лицензирани продукти немски бомбардировачи и американски изтребители, а по-късно SAAB разработили и собствени военни самолети. След Втората световна война предприятието започнало да търси нови полета за изява. През 1947 г. в централата на компанията в град Тролхетан започнало и производството на автомобили. Първият прототип, наречен „Ursaab“, стои в основата на серийното производство на Saab 92. Характерна отличителна черта на четириместната лимузина е аеродинамичната форма, наподобяваща крило на самолет. Отговорна за това била дъщерната фирма Saab Automobile.

Saab 95 von vorn

Моделът Saab 92 бил един от ключовите фактори за успеха на Saab. Употребяваните модели са трудни за намиране съкровища, използвани от рали състезател като Ерик Карлсон, който допринесъл за славата на автомобила. Освен това този модел е първата серийна кола в световен мащаб, притежаваща защита при страничен удар. Причината за това е необичайна, но същевременно очевидна – в Швеция всеки шести инцидент на пътя бива причинен от лос, който се блъска странично на автомобила или пък скача върху него. При по-нататъшното си развитие Saab 92 се появил на пазара като Saab 93. От 1956 г. насам със Sonett Saab имали и спортна кола в каталога. Saab 96 е най-дълго просъществувалият модел на шведите и се произвежда между 1960 г. и 1980 г. Комби версията се продавала под наименованието Saab 95 и като една седемместна кола била хит сред чуждия пазар.

Saab 99 Blick von oben

Заради малката, но уникална колекция от модели, до края на 60-те години Saab се утвърдили като сериозен автомобилен производител от Швеция. Освен екстравагантните и аеродинамични модели на Saab, употребяваните и запазени коли се превърнали в култ. Това са наследниците с техните иновативни концепции, свързани със сигурността, които поставят автомобилния строител от Тролхетан сред първенците на автомобилните производители както в рамките на собствената страна, така и в чужбина. През 1969 г. компанията се обединила със Scania, която е шведски производител на товарни автомобили. Новото Saab-Scania обединение променило принципа на задвижването. Малките двутактови двигатели биват заменени от големи и мощни четиритактови двигатели с четири цилиндъра. Малко след това се появил първият турбо двигател, върху който в Saab работили от 1976 г. и който трябвало да стане определящ за марката Saab. Две години по-късно Saab представили първия модел от среден клас – Saab 900. В средата на 80-те години се появил автомобил от високия среден клас – Saab 9000. Също така четириместният кабриолет на Saab се превърнал в своеобразен хит благодарение на Холивуд. Но след няколко неуспешни проекта в края на 80-те години финансово положение при Saab-Scania било изключително напрегнато.

Saab 9-4X von vorn

Несигурността на ситуацията довела до това, че през 1990 г. Saab обединили усилията си с General Motors (GM) и компанията Scania отново останала встрани. Новите модели се базирали на платформата на GM, за да се спестят част от разходите. Моделът Saab 9-3 представлявал подобие на Opel със шведски дизайн, но не бил толкова успешен, колкото се очаквало. През 2000 г. най-накрая концернът GM поел изцяло управлението на Saab. Самолетният производител Saab и автомобилният такъв разделили пътищата си, въпреки общото име. Но и в следващите десет години не дошъл очакваният възход. От GM планирали да продадат шведската компания, но преговорите с различните заинтересовани страни се провалили. Най-накрая Spyker – производител на спортни коли от Холандия, поел предприятието. Бил представен и нов модел – Saab 9-4X, който представял джип. И този модел не пожънал успех. През 2011 г. Saab обявили, че са изпаднали в несъстоятелност. През 2012 г. оборудването и недвижимото имущество отишли при китайския консорциум National Electric Vehicle Sweden (NEVS). Той искал да продължи производството на вече съществуващите модели, най-вече на Saab 9-3. Но от пролетта на 2014 г. компанията отново започнала да изпитва финансови затруднения.

Оттогава за доставката на резервни части на вече съществуващите модели е отговорен Saab Parts. Предприятието, изпадало в ликвидация, междувременно носело името Orio. То произвеждало свои самостоятелни модели в някогашния завод на Saab. При необходимост от ремонт в бъдеще употребяваните автомобили могли да бъдат оборудвани със съответните компоненти. Това било гарантирано благодарение на национализацията на компанията.

Завръщането на марката Saab е вече планирано**. NEVS са обявили появата на нови модели: два джипа – един малък спортен модел и един компактен, предназначен за семейства, както и един кросоувър и един спортен автомобил от среден клас. Всички превозни средства трябва да са оборудвани с електрически двигател; така Saab 9-3 трябва да се възроди като феникс от пепелта благодарение на своя електрически двигател. Шведско ще остане единствено името на марката, тъй като китайските инвеститори смятат да преместят производството в гр. Тиендзин.

Със своите положителни характеристики, свързани с околната среда, както и с футуристичния си външен вид , тези модели на Saab ще се харесат също и на почитателите на употребявани коли.

Три турбо модела на Saab, които дори употребявани, продължават да се използват.

Saab 9000 mit Turbo von der Seite

Турбо двигателят на Saab е символ на индивидуалиста. Човек вози децата си сигурно и стабилно, но същевременно под капака се намира двигател с изключителна мощност. Турбо компресорите са налични във всички размери – от компактни автомобили до такива от високия среден клас, те изпълняват надеждно службата си и карат тежките шведски коли да вървят с невъобразима скорост. Представяме ви Saab 99, Saab 900 и Saab 9000 в подробните турбо версии. Тези модели са все още добре представени на пазара за употребявани автомобили, въпреки че по-малките модели не винаги са изгодни. Но за добро знаем, че вероятността моделите на Saab да са податливи на ръжда е само слух.

| Saab 99 Turbo| Saab 900 Turbo| Saab 9000 Turbo
---|---|---|---
Период на производство| от 1975 г. до 1984 г.| от 1982 г. до 1994 г.| от 1985 г. до 1998 г.
Мотор| четирицилиндров двигател с турбо компресор| четирицилиндров двигател с турбо компресор | четирицилиндров двигател с турбо компресор
Вместимост| 1.985 куб. см.| 1.985 куб.см.| 1.985 куб.см.
Мощност| 145 к.с.| 145 к.с.| 175 к.с.
Максимална скорост| 190 км/ч| 195 км/ч| 240 км/ч
Ускорение 0 – 100 км./ч.| 9,8 сек.| 8,5 сек.| 6,9 сек.