Търсене на употребявани автомобили ZAZ в AutoScout24

ZAZ

Времената за ZAZ преди първата кола

Украинската компания ZAZ е един от първите производители на автомобили в света. Съкращението идва от „Saporisky Awtomobilebudiwny Sawod“ (затова по-рано било изписвано също „SAS“) и в превод означава Запорожки автомобилен завод, на което е кръстен и град Запорожие в южна Украйна, който е седалище на предприятието. Компанията, основана още по времето на Съветския съюз, първоначално започнала с производството на различни промишлени стоки, предимно в областта на техниката и селското стопанство, като често сменяла собственика си. Производството на автомобили започнало в края на 50-те години по време на СССР и не на последно място – днес се е утвърдила чрез лицензираното производство на модели на Mercedes-Benz и General Motors. През 2013 г. ZAZ за първи път изпревалила южнокорейците Hyundai, руската WAZ и китайската Geely и отчела най-добри продажби на украинския автомобилен пазар.

През 1863 г. Абрахам Якоб Коп, принадлежащ към евангелистката църква, основал малка фабрика в южната част на днешния град Запорожие. По онова време все още ставало въпрос за едно село, което било известно най-вече със своите основно немскоговорящи жители и немското си име Шьонвийзе, също както и други села в Русия, Чехия и Полша (по-рано Източна Прусия). В началото производството започнало с изработката на косачки за сено и метални части за вятърни мелници. Скоро обаче Коп преориентирал производството на фирмата към машини и селскостопанско оборудване. За тази цел той обединил фабриката си с още три по-малки фабрики.

По време на Руската гражданска война от 1918 г. собствеността на семейство Коп била национализирана от комунистическия режим. От 1921 г. фабриката продължила да съществува под името „Комунар“ и запазила фокуса си върху производството на селскостопански машини. Така през 1929 г. възникнала първата машина за вършеене, от която били произведени около 130.000 бройки между 1930 г. и 1952 г.

Първата производствена серия: Saporoshez SAS

В края на 50-те години ZAZ започнали да експериментират с развитието на първите автомобили, от което през 1958 г. се появили прототипите Moskvich 411 и 444. Техният дизайн е в основата на каросерията на първия комерсиален модел, който също бил представен като прототип в средата на 1959 г. Mалкият автомобил Saporoshez SAS 965 бил първият от серията Saporoshez, произвеждана между 1960 г. и 1994 г. Първият модел SAS 965 бързо набрал популярност заради необичайната си изработка. В автомобила се намирал V двигател с въздушно охлаждане и четири цилиндъра, 746 куб. см и мощност от 17 kWh (23 к.с.). Били използвани врати, които се отваряли наобратно – от задната, а не от предната страна. По това време моделът показал привидна прилика и с Fiat 600, притежаващ заоблени форми на капака на двигателя. Заради покрива и задната си част в Съветския съюз моделът бил познат като „Гърбушко“. Този дизайн останал и след направеното външно подобрение. Saporoshez SAS 965A се появил на пазара през 1962 г. и бил оборудван с по-голям и по-мощен двигател. Една година по-късно приключило производството на предшественика му SAS 965. През 1965 г. най-накрая украинският производител започнал да изнася автомобилите в страните от Източна и Западна Европа. В Белгия, Холандия, Скандинавските страни, Финландия и Дания моделът SAS 965A бил известен още и като Jalta или просто ZAZ, в Австрия моделът носил името „Eliette“, а сред немскоговорящите страни единствено в ГДР бил продаван с оригиналното име на марката – Saporoshez. В Германия човек често можел да чуе прякорите, с които наричали колата, като например „Saporosch“ или просто „Sapo“. През 1969 г. приключило производството на SAS 965A.

От 1966 г. на пазара излязъл и следващият модел Saporoshez SAS 966, чието име отговаряло на годината на пускане в продажба. От гледна точка на двигателя и техниката моделът едва ли могъл да представи нещо ново, но затова пък каросерията се ориентирала до голяма степен към дизайна на Prinz4, също така пантите на вратите били закачени в предната част. Година по-късно SAS 966 получил по-силен V4 двигател с капацитет 1.197 куб. см и мощност 29 kWh (40 к.с.). SAS 966 се произвеждал само шест години – до 1972 г., с което бил най-кратно произвежданият модел.

През 1971 г. на пазара излязло третото поколение Saporoshez SAS 968, което е изцяло технически преработено, а външно се променили само малки детайли – леко по каросерията. Както предшественика си, този модел се произвеждал за кратко, защото през 1973 г. е последван от преработения външно модел SAS 968A. През 1976 г. от тази серия до купувачите достига милионната бройка. Моделът се произвежда до 1979 г. и е разпознаваем по липсващата предна хромирана решетка. По отношение на двигателя не се променил много и достигал от 40 к.с. до 50 к.с.

Следващият и последен модел Saporoshez SAS 968M бил произведен през 1979 г. Тук дизайнерите отново имали думата и проектирали модела с пригладена каросерия, с отказ от големи странични въздушни отвори, с големи задни светлини, нови брони, ново арматурно табло и много пространство за багаж. Въпреки че при последния модел Saporoshez хромираните части отново се появили, били въведени нови пластмасови компоненти, които икономисали около 40 кг. от тежестта на автомобила. Производството на SAS 968M продължило до 1994 г. и през 34-годишния си живот били произведени повече от 3,4 милиона на марката Saporoshez. Наследникът на модела, наименуван ZAZ, не е нов на поточната линия: ZAZ 1102 Tavria се произвежда от 1987 г.

Втората линия модели: ZAZ Tavria

С въвеждането на новата линия модели настъпили промени, като започнем от името, което сега се чувало като ZAZ, а не SAS. Технически пробив било преминаването от заден към преден двигател, както и от задна към предна предавка. Освен това охлаждането на двигателите се осъществявало посредством вода, защото охлаждащите се с въздух двигатели на Saporoshez били склонни да прегряват. Дори визуално последният построен автомобил Saporoshez бил подобен на Trabant и имал общо със стария VW Polo. Първият модел, събрал в себе си тези нововъведения, бил ZAZ-1102 Tavria от 1987 г., притежаващ хечбек система. По това време два различни модела ZAZ бързо увеличили продажбите си на пазара и през 1989 г. пуснали от поточната линия 3-милионния си автомобил.

След спирането от производство на модела SAS 968M предприятието се съсредоточило от 1994 г. върху последващото развитие на Tavria, която спряла да бъде произвеждана през 2011 г. Оттогава от линията Tavria се появили следните модели: през 1993 г. на пазара се появила микробусната версия на ZAZ – пикапът 110550 Tavria. След това през 1994 г. последвала комби версията с пет врати ZAZ 1105 Dana и като неин наследник през 1999 г. излязла на пазара ZAZ 1105 Dana, която била също с пет врати.

ZAZ след края на собствените линии модели

В днешни дни ZAZ произвежда автомобилите си основно под лиценза на други автомобилни компании и е запазила част от разработките си. Така например през 1997 г. от Daewoo Lanos се появила ZAZ Lanos, през 2006 г. Chevrolet Aveo се превърнал ZAZ Vida. От друга страна Chery Fulwin 2, базиран на Seat Toledo, се появил на пазара като ZAZ Forza. От 2002 г. насам ZAZ произвежда E класа и ML класа автомобили под лиценза на Mercedes-Benz, освен това под лиценза на Opel разработва моделите Astra, Vectra и Corsa.