Преминете към основното съдържание
Mercedes-Benz Sprinter

Суперванът Mercedes-Benz Sprinter

Mercedes-Benz Sprinter е лекотоварен автомобил, произвеждан от германската компания от 1995 година насам. Sprinter се предлага като ван, минибус и пикап. Освен това се продава и като Volkswagen LT и Volkswagen Crafter, като в тези варианти двигателите са от Volkswagen. Dodge и Freightliner също продават Sprinter в САЩ, но под различно име. Рецептата за успеха му е проста – практичност и качество, при това с емблемата с трите лъча.

Първото поколение излиза като наследник на известния, по вече поостарял Mercedes-Benz TN, който се произвежда от 1977-а. И Sprinter печели наградата за ван на годината през 1995-а. По отношение на двигателите има доста сериозно разнообразие – четирицилиндровият дизелов OM 601 (78 конски сили), петцилиндровият дизел OM 602 (101 или 120 конски сили), както и четирицилиндровият бензинов M111 (141 конски сили). Един от малкото недостатъци на Sprinter е пространството за товар, което отстъпва на някои представители на конкуренцията. Друг е, че понякога инжекционната система на дизеловия двигател отказва, но това е лесно поправимо. От друга страна обаче, огромният брой машини, съчетани с това, че повечето от тях имат сериозен пробег, води до по-ниска цена при употребяваните автомобили.

Как да направиш доброто още по-добро

Второто поколение бе представено през 2006-а и взе наградата за ван на годината през 2007-а и през 2008-а. Има варианти с нисък и висок покрив, къса и дълга колесна база, четири различни дължини и два класа по отношение на товароподемността. Дизеловите двигатели са комън рейл 2.2-литров (96, 131 или 165 конски сили) или 3.0-литров V6 (193 конски сили). Трансмисията е шестстепенна ръчна, макар че опционално се предлага и седемстепенна автоматична, която се използва и в доста други автомобили на Mercedes-Benz. Машините на германската компания са между най-надеждните в света, но дори и те имат проблеми понякога – при употребяваните автомобили трябва задължително да се провери за корозия по тялото. Освен това в първите модели на тази генерация имаше изтичане на вода от климатика, която капе върху местата за пътници, но недостатъкът бе отстранен при по-късните модели. Друг проблем при вановете от 2007-а е масленият филтър, който понякога се запушва, така че това също трябва да се следи.

През 2013-та е време за промени – добавени са нови асистиращи системи (стабилизация при страничен вятър, избягване на сблъсъци, предупреждение при напускане на лентата), двигателите са подобрени, за да отговарят на Euro 6 стандарта, решетката е с различен дизайн, а фаровете са по-ъгловати. Година по-късно Sprinter минава през още един фейслифт – новата триредова решетка се вижда най-лесно, но е добавена и нова трансмисия – седемстепенна автоматична за 2.1-литровия и 3.0-литровия двигател. Освен това вече е наличен и 1.8-литров бензинов двигател с турбокомпресор. Дневните светлини вече са LED, а са добавени и още асистиращи системи, както и опция за въздушно окачване при по-тежките модели. Тук вече се предлага и 4x4, което се включва и изключва с бутон. Окачването е вдигнато нагоре с десетина сантиметра, а електронните асистиращи системи правят чудеса с разпределянето на мощността. Тоест Sprinter, екипиран с 4x4, не отстъпва особено на добрите офроуд SUV-ове.

Минибусовете Sprinter

Принципно Sprinter е маркетиран като ван за стоки, но има четири варианта, в които е преобразуван като бус за пътници. Става бързо и лесно, като част от страничните панели се заменят със стъклени такива. Sprinter Mobility е най-малкият вариант, като разполага с между 8 и 18 места и дължина между 6.9 и 7.4 метра. Има четири врати – две за предните места, плъзгаща се врата в средата и две задни врати, които, когато се отворят изцяло, освобождават място за платформа за хора в затруднено положение. Sprinter Transfer е по-дълъг вариант на Mobility, но без предна седалка за пътник. В този вариант предната лява врата служи за качване и слизане на всички пътници. Освен това има седалки през задната стена (която обаче може да се отвори при нужда и тези седалки да се свалят). Има 13 – 22 места и дължина между 5.9 – 7.7 метра. Sprinter Travel е с повдигнат под и има само още една врата освен тази на шофьора. Тя е автоматична със стълбички. Има 17 – 19 места и дължина между 7.4 и 7.7 метра. Sprinter City събира между 10 и 16 пътници, а с правостоящите – между 22 и 40. Моделът Sprinter City 77 е с нисък под и трета двойка колела отзад. Возилото има две врати – двойна автоматична отпред и единична отзад.