Преминете към основното съдържание
Mercedes-Benz SLR

Несбъднатото обещание Mercedes-Benz SLR McLaren

Когато две фирми като Mercedes-Benz и McLaren правят нещо общо, очакваш големи неща. Точно какъвто е случаят с Mercedes-Benz SLR McLaren – луксозният спортен автомобил, произвеждан между 2003-та и 2010-та година. SLR е съкращение от Sport Leicht Rennsport (леко спортно състезание) и е отдаване на почит към иконата Mercedes-Benz 300 SLR, който служи за вдъхновение на McLaren. Версиите, които се предлагат, са купе и роудстър, като общо са произведени 3500 бройки. И макар че подобно сътрудничество обещава много, от SLR може да се желае още – все едно и двете компании са запазили най-доброто за някой друг път. Или просто не са успели в баланса между чистата суперкола и луксозната лимузина и вместо да има сътрудничество по проекта, е имало кюскане на големи глави.

Иначе машината блести с технически чудеса – дори чистачките работят при 300 километра в час (макар че кой би карал с подобна скорост в дъжда?). Спирачките се контролират с електричество, като дисковете са въглеродно-керамични, което осигурява повече мощ при спиране, а освен това издържат на температури до 1200 градуса. SLR има и активна аеродинамика – задният спойлер се вдига автоматично при определена скорост, за да увеличи силата на притискане към пътя. Двигателят е ръчно направен, 232 килограмов 5.4-литров, изцяло алуминиев SOHC V8. Цилиндрите са под ъгъл от 90 градуса и всеки от тях е с три клапана. Максималната мощност на двигателя е 617 конски сили, а максималният въртящ момент – 780 Nm при 3250 до 5000 оборота на минута. Трансмисията е петстепенна автоматична AMG Speedshift R, като от Mercedes-Benz я избират пред седемстепенната такава заради по-високата издръжливост (има по-малко части, защото не е толкова комплексна). Тялото е от подсилена с въглеродни нишки пластмаса, но въпреки това теглото е сериозно – 1750 килограма. Ускорението от 0 до 100 км/ч се постига за около 3.4 секунди.

Роудстър версията на SLR излезе през септември 2007-а, като използва същия двигател като оригинала. Максималната скорост е 334 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч се постига за 3.1 секунди. Покривът на кабриолета е сгъваем полуавтоматичен, направен от специален материал, който позволява да се използва във всякакви атмосферни условия и се събира за десет секунди. Според официалните документи на Mercedes-Benz дори и със свален покрив шофьорът и пасажерът могат да разговарят нормално при скорост от 200 км/ч. Още по-хубавото е, че типично за Mercedes-Benz, всичко е отлично изпипано и дори при употребяваните автомобили няма проблеми с тази система.

722 Edition

През 2006-а е представена нова версия – Mercedes-Benz SLR McLaren 722 Edition. 722 идва от победата на Стърлинг Мос и Денис Дженкинсън с Mercedes-Benz 300 SLR с такъв стартов номер през 1955-а. Номерът всъщност е началото на Mille Miglia за Мос и Дженкинс – в 7:22 часа вечерта. Двигателят е по-мощен (640 конски сили), има модификации по окачването, което е малко по-твърдо и е свалено с 10 милиметра за по-добър контрол. Външно 722-ките най-лесно се различават по големите 19-инчови алуминиеви джанти, а освен това предните и задните фарове са с минимално променен дизайн. 722 ускорява от 0 до 100 км/ч за 3.6 секунди, а от 0 до 300 км/ч – за 27.6 секунди. Максималната скорост е 337 км/ч и тя се достига по-бързо, отколкото при стандартния SLR.

722 също има роудстър версия – 722 S. Моделът излиза през януари 2009-а и от него са произведени 150 бройки. 722 GT пък е тунингована версия на SLR 722, която се използва за състезания. Автомобилът е по-широк, а на задницата има голям спойлер. Теглото на машината е намалено с почти 400 килограма, а двигателят е с повишена мощност (680 конски сили).

Лимитираните модели

SLR Stirling Moss (2009 г.) – от него са произведени 75 автомобила. Роудстър, но без предно стъкло и покрив и с 200 килограма по-малко тегло. V8 двигателят има мощност от 640 конски сили, максималната скорост е 350 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч се постига за 3.5 секунди. Любопитно е, че Stirling Moss се продава само на настоящи собственици на SLR. Последният специален модел е McLaren Edition (2011 г.) – 25 автомобила, базирани на всеки по-ранен вариант на SLR от преди Stirling Moss. Различна броня и решетка, подобрени части по интериора и волана, нови компоненти по окачването и ауспуха. При McLaren Edition няма две еднакви супермашини, което прави употребяван автомобил от този вид абсолютно уникален.