Преминете към основното съдържание
Mercedes-Benz Clasa S

Mercedes-Benz S Class – синонимът на лукса

Тук няма спор и не може да има. Когато става въпрос за S-Class, всички са наясно за какво иде реч. Флагманът на Mercedes-Benz, топ моделът на германската марка от 50 години насам. И, напълно естествено, най-продаваният луксозен седан в света. S-Class е английската версия на немското S-Klasse, съкращение на Sonderklasse – „специално окомплектована кола“. Първият модел от този вид се появява през 1972-а и има шест поколения S-Class, но предшествениците датират от 50-те. Дебютният официален S-Class е W116. Той е с независимо четириколесно окачване и дискови спирачки. Този седан е новаторски в много отношения, но може би най-важното е, че акцентът върху безопасността е поставен над стила. Това е един от първите автомобили с ABS и първият с въздушна възглавница за шофьора. Не че на него не е обърнато внимание, разбира се – шофирането е истинско удоволствие, а автомобилът е идеален както за междуградски пътища, така и за луксозните заведения в града. Пък и тук за първи път се появява турбо за дизелови двигатели. 450SE – най-мощната машина в серията W116 – печели наградата за европейски автомобил на годината през 1974-а. Премиерата на второто поколение – W126 – е в края на 1979-а. Това е най-успешният S-Class, като от него са продадени близо 900.000 бройки. Това е най-дълго произвежданият модел – цели 12 години, а в него са се возили и Нелсън Мандела, и Саддам Хюсеин. Моделът е с подобрена аеродинамика, странични въздушни възглавници, обтегачи за коланите, тракшън контрол, затоплящи се седалки и контролиран климатик. И най-важното – харчи с около 10 процента по-малко от предшественика си. Освен това автоматичната четиристепенна трансмисия е стандартна. W126 има и вариант с две врати – SEC coupe. Двигателите са редови шестцилиндрови (2.6-, 2.8-, 3.0- и 3.5-литрови) и V8 (3.8-, 4.2-, 5.0- и 5.6-литрови). В САЩ пък е най-големият вторичен пазар на употребявани 500 SEL – в началото на 80-те се продават средно по 22.000 машини на година.

Смъртта на принцеса Даяна

W140 излиза на сцената през лятото на 1991-а. Това поколение пораства като размери, но има и по-къс вариант на междуосие – W140 coupe. Цената на това поколение е с 25 процента по-висока от тази на моделите от предишното, но пък от него са произведени два пъти по-малко бройки. Новите неща са самозатварящите се жабка и врати, електрическите прозорци и капак на багажника, както и отоплителна система, пазеща топлина от двигателя дори когато той вече е изключен. През 94-а моделът минава през лек фейслифт, включващ подобрени мигачи и фарове. Двигателите са като при W126, като е добавен 6.0-литров V12. На фона на цялото великолепие в W140 идва и може би най-нежеланият момент от гледна точка на публичността – на 31 август 1997-а принцеса Даяна умира след катастрофа в S 280. През 1998-а е представено следващото поколение – W220. Стилът е изцяло различен, размерите са намалени, а тялото – олекотено. Сред новите неща са пневматичното окачване, вентилацията в седалките, навигационната система, безключово отключване и запалване. Началните модели имат известни проблеми със сигурността и надеждността, но те са изчистени при тези от 2005-а и 2006-а, така че те са за предпочитане при употребяваните автомобили. В това отношение най-добрият вариант е дизеловият 320CDI.

Още по-луксозният S-Class

Различният W221 е представен през есента на 2005-а. Той е малко по-голям в размерите си от предшественика и включва три нови двигателя, с до 26 процента увеличена мощност. Интериорът е изцяло подновен, като материалите са по-луксозни, а екстериорът е с по-остри ъгли и широки арки на калниците. Както обикновено и тук има огромен брой нововъведения и подобрения, включително инфрачервена асистираща система за нощно виждане. S 400 Hybrid е първият хибрид, който използва литиево-йонен акумулатор. В комбинация 3.5-литровият V6 и електрическия двигател имат 295 конски сили, а разходът на гориво е 9/100 извънградско и 12/100 градско. Разбира се, цената за поддръжка на употребяван S-Class не е никак ниска, но пък си струва. И макар че оценките за издръжливост и надеждност напоследък вървят леко надолу, стандартът продължава да е достатъчно висок.Шестото поколение бе официално представено през май 2013-а. Линиите са по-удължени, голямата предна решетка е вдъхновена от концептуалния F700, а за първи път в автомобилната индустрия всички светлини – и отвън, и отвътре – са LED. Моделите разполагат с опционален стъклен покрив, ауспусите са вградени, а интериорът е само от метал, дърво и кожа. Усещането при шофиране е като медитация – няма вибрации, няма шум. Неслучайно последният модел спечели наградата за луксозен автомобил на годината през 2016-а.