Преминете към основното съдържание
Mercedes-Benz Clasa G

Mercedes-Benz G Class – колата, която ще те надживее

Mercedes-Benz G Class е луксозен SUV, произвеждан от Magna Steyr и продаван от Mercedes-Benz. Основните характеристики на G-Wagen (Geländewagen) са ръбатият вид, носещата рама, върху която е монтирана каросерията, и трите напълно заключващи диференциала. G Class е един от най-дълго произвежданите модели в историята на марката – вече над 35 години. Но също както Land Rover Defender, G Class идва от ера, когато SUV-ата се правеха, за да се използват офроуд. Разработването започва през 1972-а по идея на шаха на Иран като военен автомобил. Тестове на първите модели се правят и в Сахара, и в арктическия кръг, като цивилният вариант излиза през 1979-а. Година по-късно Ватикана поръчва специален модел с прозрачен термопокрив, който служи като Папамобил. Първият такъв Папа G в момента е в музея на Mercedes-Benz в Щутгарт. Любопитно е, че моделът официално не се предлага в САЩ до 2002-а, но пък има сериозен черен пазар и за нови, и за употребявани автомобили – дори бейсик моделите се продават за шестцифрени суми. Първият сериозен фейслифт е през 1981-а – автоматична трансмисия, климатик, протектори за фаровете. Година по-късно вече е наличен и инжекцион, а 230 GE има и по-удобни седалки, помощно отопление, по-широки гуми и мигачи по калниците. През 1986-а е отпразнуван автомобил номер 50.000, като заключващите дифенренциали и централното заключване на вратите вече са стандартни. Двигателите са 2.0-, 2.3-литрови редови четирицилиндрови, 2.8-литров редови шестцилиндров, както и три дизелови разновидности – 2.4-литров редови четирицилиндров, 2.5-литров редови петцилиндров и 3.0-литров редови петцилиндров. Тези модели – до 1991-а – са с номер 460, а тези след промяната по шасито в началото на 90-те – с номер 463. Тук стандартни са ABS, постоянно 4x4 и триото заключващи диференциали. Интериорът също е подобрен – вече има дървени елементи и опционален кожен салон, а пък във волана е вградена въздушна възглавница. Двигателите също са разнообразени. Моделът минава през ново освежаване през 1997-а – представени са кабриолет и два нови двигателя. На 11 ноември 2005-а Mercedes-Benz обяви, че G Class ще се произвежда занапред от Magna Steyr. Ранните модели от 2006-а включват G 320 CDI, G 500, G 55 AMG Kompressor. Първите два са налични и в трите варианта – с къса и дълга колесна база, както и кабриолет, докато G 55 е само с дълга колесна база. През 2007-а G 55 мина през фейслифт, като мощността беше увеличена от 476 конски сили на 500, а новите опции включват задна камера, система за следене на налягането в гумите и нов цвят кожа за интериора (коняк). Всъщност, оттук нататък, почти всяка година има някаква промяна и леко модифициран модел – има толкова много фейслифти, че никой не е сигурен колко са. През 2012-а фаровете станаха LED, страничните огледала получиха мигачи, а предницата – нова решетка и нова броня. Интериорът също е различен – ново табло и централна конзола и серия от различни двигатели. При последния фейслифт – през 2016-а, Mercedes-Benz леко оправя недостатъците на градското шофиране, но нещата пак се движат бавно – и при избора на скорост от автоматичната седемстепенна трансмисия и при реакцията на двигателя и при контрола на стабилността. Новият двигател е 4.0-литров V8 с 416 конски сили (този от AMG GT), като разходът на гориво е намален със 17 процента.

Комфортът на пътниците никога не е бил основна цел

Ясно е, че в G Class комфортът на пътниците не е основна цел – дори напротив. Но не трябва да се забравя, че все пак това е военна машина (използва се дори и в българската армия). Интериорът далеч не е ергономично приятелски настроен – остри ръбове, разстояние между панелите, силно блъскане на вратите. Но е магнит за вниманието на публиката, ако си звезда като Ким Кардашан или просто имаш повече пари, отколкото можеш да похарчиш. И да – макар да е по-луксозен и модерен, пак може да изкачи всеки хълм наоколо. G-Class е като танк – стар, неприятно скъп и не особено зелен, бърз или комфортен. С огромен разход на гориво. И със сигурност ще те надживее. Еманация на фразата „ако нещо не е счупено, не го поправяй“. Все пак обаче при употребяваните автомобили има някои дефекти – по-старите са податливи на корозия, а офроуд активностите водят до проблеми в ходовата част. При покупка също така е задължително да се проверят накладките и амортисьорите.