Преминете към основното съдържание
Jeep Wrangler

Jeep Wrangler – само офроуд

Jeep Wrangler е компактен офроуд автомобил, който, макар да прилича на Jeep CJ-7 външно, е базиран на съвсем различна философия. Също както при Willys MB и Jeep CJ, шасито и каросерията са отделни, окачването е с твърд мост и вратите може да се свалят. Двигателите и интериорът са взети от новия Cherokee, като има и други малки подобрения, целящи да направят Wrangler по-привлекателен за всекидневно шофиране (което не се е получило – все едно да паднеш от 90-ия, а не от 100-я етаж). Първото поколение (YJ, 1987-a) е по-широко, по-комфортно и с малко по-нисък клиърънс от последния модел CJ. Предното стъкло е по-голямо, фаровете са квадратни, а нормалната позиция на чистачките е вдигната, което прави предницата лесно разпознаваема. Двигателят е четирицилиндров 2.5-литров AMC 150 или шестцилиндров 4.2-литров AMC 258 (112 конски сили). През 1991-а вторият двигател е заменен от 4.0-литров АМС 242 (180 конски сили). През същата година са добавени колани за задните седалки и опционален ABS. През 1994-а пък вече е налична и автоматична трансмисия за четирицилиндровите двигатели. В различните варианти YJ е с мек покрив и меки прозорци, свързани с цип към вратите, или с твърд покрив и стандартни врати със стъклени прозорци.

Еволюция и край с АМС

Работата по наследника на YJ започва още през 1990-а, като готовият модел TJ е представен в началото на 1996-а. Промените не са толкова генерални, колкото при неговия предшественик, но еволюцията добавя спирални пружини в окачването – също както в Jeep Grand Cherokee и завръщане към кръглите фарове на CJ. Ако целта е комфорт, това поколение е за предпочитане при употребяваните автомобили. Двигателят е същият шестцилиндров 4.0-литров АМС 242, използван в Cherokee и Grand Cherokee. 2.5-литровият AMC 150 е използван само в основните модели и то до 2002-а, когато е сменен с 2.4-литров DOHC, използван в Chrysler PT Cruiser. През 1998-а резервоарът е смален до 72 литра, а през 2002-а има нови промени – външната е, че металните рамки на огледалата са сменени с пластмасови такива, а механичната – че тристепенната автоматична трансмисия е заменена с четиристепенна автоматична. По отношение на двигателите след 2002-а AMC 150 е пенсиониран, а с АМС 242 това се случва през 2006-а. Същото става и с дръжките на вратите – една от запазените марки на АМС още от 1986-а година. През април 2004-а Jeep представи модел с 250 милиметра по-дълга колесна база – Wrangler Unlimited. Той има почти два пъти по-голяма товароносимост от късия модел (1,600 срещу 907 килограма). Но пък е доста некомфортен при дълго шофиране.

Четири врати и нов дизайн

Третото поколение (JK, 2007-a) е резултат на цялостен редизайн, а освен това вече има и модел с четири врати. Шасито е заменено с ново, което е по-широко с 86 милиметра от това на предишния модел, но дължината е намалена, което увеличава офроуд способностите. Unlimited-моделът с четири врати е само с 61 милиметра по-дълъг от TJ Unlimited, но предлага много повече пространство за пътниците отзад. И съответно за багаж – 2,324 литра със свалени задни седалки. Всички модели стандартно са оборудвани с ABS и тракшън контрол, а новата система за сигурност е контрол на стабилността. Двигателите са 2.8-литров дизелов VM Motori RA 428 и 3.8-литров EGH V6. През 2009-а и 2010-а имаше козметични промени – още асистиращи системи, нов мек покрив и шокиращо за Jeep – вградени огледала в сенниците. През 2011-а бе сменен воланът, интериорът получи нов дизайн и луксозни материали, задните прозорци бяха уголемени и бе добавен автоматичен контрол на температурата. Година по-късно Wrangler се сдоби и с най-новия двигател на Chrysler – 3.6-литровият Pentastar V6 (285 конски сили). Това леко подобрява разхода на гориво, но той продължава да е твърде висок. Тези модели се търсят и най-много на пазара на употребявани автомобили.