Преминете към основното съдържание
Jeep Cherokee

Jeep Cherokee е търсач на приключения

Ако има нещо, което важи за всеки един модел на Jeep Cherokee, е, че това не е просто поредният SUV или кросоувър. Груб, ръбат и зъл, Cherokee винаги вкарва елемента на полезна мачовщина в партито. И изпъква сред морето от заоблени кутийки – ударението не е върху транспортирането на хора или товари, а върху личния елемент. И това работи – Cherokee бе най-добре продаваният модел на Jeep през 2015-а. Първото поколение – SJ се появява през 1974-а и се произвежда до 1983-а. Пълноправен SUV, този Cherokee е базиран на Wagoneer по дизайна на Бруукс Стивънс от 1963-а. Машината е с две врати и заден капак. В рекламата Cherokee е описан като спортен вариант на комбито на Jeep и точно тук за първи път се появява терминът Sports Utility. Вариант с четири врати е добавен през 1977-а, а двигателите са AMC редови шестцилиндров или V8 (с който може да се развие максимална скорост от 161 км/ч).

Първа версия за Европа

Следващото поколение – XJ – излиза през 1984-а. Размерите са по-скромни от тези на SJ и категорията вече е компактен SUV. XJ е родоначалникът на промяната на ролята на комбито – то вече е избутано настрани. Освен това е промяна във възгледа за 4x4 – SUV-то вече не е просто полезен пикап, а се превръща в лимузина за хората от предградията. Първоначалния дизайн е колаборация между Renault и AMC, но готовият модел се превръща в една от иконите на автомобилостроенето. Предлагат се версии с две и четири врати, като те имат едни и същи размери и една и съща колесна база. Моделите с две врати обаче разполагат с по-дълги врати, а седалките се свалят, за да може пътниците отзад да се качват и слизат по-лесно. Това е и първата версия, която се продава в Европа, като началото е през 1992-а. Ранните версии разполагат само с 4.0-литровия шестцилиндров двигател; 2.5-литровият пристига в Европа през 1995-а. Заради прекрасните си офроуд качества, моделът продължава да е доста търсен на пазара на употребявани автомобили. Което пък води и до наличието на сериозна гама продукти и подкрепа за XJ. През 1997-a е ред на сериозен фейслифт – нов екстериор и интериор, промяна във фаровете и нов, по-аеродинамичен преден панел. Освен това резервната гума е преместена от външния носач във вътрешността. Панелът с инструментите е уникален с това, че е на клъстери, които могат да се сменят в зависимост от това дали воланът е ляв или десен. Заместникът идва през 2002-а – Jeep Liberty (KJ) в Щатите и Jeep Cherokee (KJ) за останалия свят. Това е най-малкият четиривратен SUV на Jeep до 2007-а, когато се появяват Compass и Patriot. KJ е първото возило на марката, което е с независимо предно окачване, използва зъбни рейки във волана и новите тогава PowerTech двигатели – 2.4-литровият редови четирицилиндров (до 2006-а година) и 3.7-литровият V6, който произвежда мощност от 210 конски сили. Наличен е и дизел – 2.5-литров с тубро компресор (142 конски сили), като през 2004-а се появява и още един 2.8-литров (163 конски сили). Всичките версии се предлагат с 4x4 или предно задвижване. При употребяваните автомобили трябва да се проверява за течове по двигателя и какво е състоянието на спирачната уредба.

По-правоъгълен и по-практичен

Jeep Cherokee (KK) – второто поколение на Liberty – излиза през 2008-а. Редизайнът прави автомобила по-правоъгълен и по-практичен. KK е наличен само с един бензинов двигател – 3.7-литров V6. Другата опция е 2.8-литровият турбо дизел. В стандартното оборудване влизат електронен контрол на стабилността, ABS, тракшън контрол, странични въздушни възглавници. Между по-забележимите екстри е Sky Slider – отварящ се покрив с размери 1500x760 милиметра – най-големият в класа. През 2012-а близо 350,000 автомобила бяха върнати в сервизите заради проблеми в задното окачване, но става въпрос само за машини, продадени в САЩ. Последното поколение Jeep Cherokee (KL) се появи през 2014-а и е стъпка напред за компанията. KL предлага повече от конкуренцията – два различни двигателя, предно задвижване или две различни 4x4 системи и седем класа на оборудване – от спартанското до крайно луксозно. Проблемите са малко тясната кабина и по-скромният багажник (конкуренцията от Honda CR-V и Toyota RAV4 разполага с повече полезно пространство). Освен това бензиновият 2.4-литров двигател не е достатъчно пипнат и има затруднения със сериозната маса на автомобила. Стандартната деветстепенната автоматична трансмисия не помага – понякога реагира по-бавно, отколкото е нужно. Освен това тя е твърде сложна и ненадеждна, макар че Jeep и производителят ZF твърдят, че проблемът е софтуерен.