Преминете към основното съдържание
Понастоящем AutoScout24 се предлага с известни ограничения поради извършването на техническа поддръжка. От това са засегнати някои функции като контакт с продавачите, влизане и управление на превозните средства за продажба.
gaz-l.jpg

GAZ

ГАЗ или Го́рьковский автомоби́льный заво́д е руски производител на автомобили, базиран в Нижни Новгород (до 1990 г. – Горки). Той започва съществуването си през 1932 г. като НАЗ – кооперативно сдружение между Ford и СССР. ГАЗ е водещият производител на автомобили в Русия, като има 50 процента от пазара в сегмента на леките автомобили, 58 процента от средно тежкотоварните камиони, 42 процента от тежкотоварните камиони и около 65 процента в сегмента на автобусите. Най-известните марки на ГАЗ са Волга и Чайка, но в България също толкова популярни са ГАЗ-51 (Молотовка) и ГАЗ-69 (Текезесарка). След разпадането на СССР обаче производството на собствени автомобили става крайно нерентабилно и ГАЗ разчита повече на камионите и бусовете, които прави, за да се задържи над водата.

Волга

Волга и името на семейство леки автомобили от среден клас, които се произвеждат между 1956 г. и 2010 г. Автомобилът принадлежи към американската школа в индустрията и конструкцията е на достатъчно високо ниво, но техническите характеристики са на леко по-ниско. Не че това има особено значение, защото по-голямата част от автомобилите не са предназначени за продажба и лично ползване, а за държавни учреждения и таксиметрови услуги. Първата модерна Волга е ГАЗ-24, която се произвежда между 1967 г. и 1985 г. Общо от този модел във всичките му модификации са сглобени 1,481,561 бройки, което го прави най-масовият автомобил в историята на завода. Той беше и най-престижният в бившите соц страни, включително България, от автомобилите, които можеха да се купуват от обикновени граждани.

Що се отнася до модификациите – те са много: 01 (с дефорсиран двигател, предназначена за такси); комбито с пет врати 02, което се използва като линейка; 24 – автомобилът на спецслужбите, който е с двигател от Чайка (5.5-литров V8) и развива 170 км/ч; 54 – с десен волан, само за чужбина, както и опитната модификация 95, в която рамата отсъства (един от тези модели обслужва Леонид Брежнев, когато ходи на лов в Завидово).

ГАЗ-3102 е Волга-та с най-дълъг живот – 28 години (между 1981 г. и 2009 г.). Първоначално той трябва да влезе в масово производство, но заради различни политически и икономически причини се сглобяват само по около 3,000 бройки на година. Общо са произведени около 156,000, в това число 27,000 от първото поколение (1981 г. – 1992 г.).

Последното поколение е седанът Волга Сайбер (2007 – 2010 г.). Той използва платформата на Chrysler JR41, Chrysler Sebring и Dodge Stratus, а дизайнът е дело на американското ателие UltraMotive. Volga Siber се отличава от близките си родственици по броните, решетката и фаровете. Освен това автомобилът е адаптиран за руските условия като има по-твърдо окачване и увеличен контрол. Основен недостатък на руската конструкция обаче е ниският клиърънс – едва 140 милиметра. Моделите са с два вида двигатели 2.0-литров и 2.4-литров, който се предлага опционално с четиристепенна автоматична трансмисия.

Чайка

ГАЗ-13 Чайка се произвежда между 1959 г. и 1981 г. в малки серии, като общо са произведени 3,189 автомобила. В началото са използвани стилни решения от Packard и Oldsmobile, а механиката е взаимствана от европейските возила от висша класа – Facel-Vega, Borgward и Mercedes-Benz. Чайка обаче може да се похвали с олекотена рама и алуминиев двигател. Следващото поколение – ГАЗ-14 – излиза през 1977 г. и се произвежда до 1988 г., като от него са продадени 1,120 бройки. Габаритите са сериозно увеличени, а комфортът и техническите характеристики съответстват на най-добрите модели на ЗИЛ. Максималната мощност на двигателите също е увеличена. Има и няколко специални модела, като най-забележимият е откритият параден ГАЗ-14-05, от който са направени 15 екземпляра.