Преминете към основното съдържание

Въздушни възглавници – сигурност в автомобила

Въздушни възглавници, или т.нар. еърбег, има във всеки съвременен автомобил. Задачата им е да предпазват, а целта им е да намалят степента на нараняване на шофьора и пътниците при евентуална катастрофа. Устройството им е сложно, а след отваряне е задължително да се извърши ремонт.

Научете повече за:

  • Функциите
  • Устройството
  • Принципа на действие
  • Нуждата от ремонт на предпазните въздушни възглавници

Какво представлява предпазната въздушна възглавница

Тя е специално устройство, което се монтира в автомобила с цел да предпази шофьора и пътниците от сериозни травми при възникване на пътен инцидент. Всеки модел автомобили може да разполага с различен брой въздушни възглавници, разположени на ключови места. Обикновено са интегрирани във волана, таблото, гърба на предната седалка или вратите.

Устройство на въздушната възглавница

Всеки еърбег има два основни елемента – текстилна торба и патрон с газ или химически горива. За да могат да функционират, към тях са добавени сензори и контролен модул.

Сензори

Сензорите са поставени на множество места в автомобила, за да могат да обхванат и разпознаят всички признаци за настъпване на пътен инцидент.

Контролен модул

Сигналите от сензорите постъпват в контролния модул. За да е сигурно, че не се подава компрометирана информация, модулът взима данни и от акселерометрите, сензорите за скорост на колелата и други източници. Ако разпознае условия на сблъсък или друг инцидент, контролният блок задейства отварянето на въздушните възглавници

Торба

Самата възглавница представлява торба, ушита от специален плат. Тя е обезвъздушена, сгъната и опакована в специално отделение на волана, в таблото, седалката, вратата или на друго място.

Патрон

Задачата на патрона е да разтвори еърбега за части от секундата. По-старите модели съдържат два вида газ – натриев азид и калиев нитрат. При нужда газовете се смесват и се отделя голямо количество азот, който надува възглавницата. Тъй като натриевият азид е токсичен, в новите модели той е заменен с пиропатрони. Те съдържат химически горива, които при нужда се възпламеняват и отделят необходимия за разгъването на възглавницата газ.

Как работят предпазните въздушни възглавници

Контролният блок има предварително зададени критерии, по които разпознава дали автомобилът участва в катастрофа, или просто се друса по много неравен път. Когато сигналите от всички негови източници покажат сблъсък, той подава команда за задействане на патрона. Патронът смесва или възпламенява веществата, които съдържа, и отделя огромно количество азот. Той изстрелва към възглавницата през малки дюзи. Възглавницата се пълни постепенно, но много бързо, и се надува напълно в рамките на 30 милисекунди.

Как предпазват от нараняване

Правила за пътуване в автомобил с въздушни възглавници

Отварянето на еърбега е експлозивно. Затова, въпреки предпазните механизми, то може да носи риск, ако не се използва правилно. Ето какви правила за безопасност трябва да спазвате, ако автомобилът Ви има възглавници:

  • Не позволявайте на децата да седят близо до предните седалки, ако в тях има възглавници. Нека бъдат облегнати назад и закопчани с колани.
  • Ако на предната седалка возите бебе или дете в специално столче, деактивирайте еърбега пред седалката.
  • Винаги използвайте предпазни колани за всички седалки. Това прави въздушните възглавници още по-ефективни и намалява риска да получите наранявания или задушаване от самата възглавница.

Рециклиране на въздушни възглавници

Веднъж разтворена, въздушната възглавница не може да бъде просто сгъната обратно. Тя трябва да бъде подменена заедно с патрона. Директива на Европейския съюз забранява повторното използване на въздушни възглавници, тъй като могат да бъдат опасни за околната среда.

Ремонт на въздушни възглавници

Понякога системите за въздушните възглавници имат нужда от ремонт, заради проблеми със сензорите, патроните, кабелите или контролния блок. Ще разберете, че се налага такъв, по сигналната лампичка на таблото на автомобила Ви. От подобна манипулация има нужда и ако еърбегът е бил отворен при инцидент.

Когато при ремонт въздушни възглавници се подменят, контролният модул също трябва да бъде сменен или ремонтиран, тъй като трупа кодове за грешки и данни за катастрофата. Като цяло ремонтът се предпочита от повечето собственици на автомобили, тъй като смяната на блока е доста по-скъпа операция.

Всички статии

Акумулатори за автомобили – проверка и смяна

Savetnik · ремонт мпс

Амортисьори – видове, ремонт и смяна

Savetnik · ремонт мпс

Вентилатор за кола – защо е толкова важен

Savetnik · ремонт мпс
Покажи по-малко