Преминете към основното съдържание

Стартерът, без който не можем да запалим

Стартер се нарича малкият електрически мотор, с чиято помощ запалва автомобилният двигател. Той се захранва от акумулатора и работи съвсем за кратко. Ако обаче е повреден, колата не може да потегли. Затова е важно да знаете добре какви грижи трябва да полагате за него.

В следващите редове ще научите повече по тези въпроси:

  • Как е устроен стартерът на кола;
  • Какво трябва да знаете за бендикса и други особености при работа;
  • Кои от частите на стартера се сменят най-често;
  • Как да се справите с проблеми при стартирането.

Какво e стартер на кола

Стартерът е малък електрически двигател, който играе решаваща роля за стартирането на основния двигател. Той се включва за кратко всеки път, когато водачът на автомобила завърти ключа за запалване.

Двигателят с вътрешно горене не може да започне да работи самостоятелно. Принципът е, че коляновият вал трябва да завърти поне един оборот с определена скорост, след което двигателят се задвижва и я поддържа. Функцията на посредник при тази дейност поема точно стартерът. Той от своя страна има нужда от електричество, за да работи. Взима го от акумулатора.

Устройство на стартер

Стартерът представлява обикновен електрически двигател – с четки, статор с намотки и въртящ се ротор. Единствената особеност е, че към ротора е свързано специално устройство, наречено бендикс. Именно то осигурява контакта на стартера в коляновия вал и предава въртящия момент от едното към другото устройство. Самият бендикс е подвижна въртяща се част, която се придвижва напред, контактува и завърта маховика на вала, след което бързо се връща обратно назад.

Особености при работа

Захранване с електричество

Повечето стартери се нуждаят от значително количество ток. Това означава, че в нормалния случай трябва да имате наистина добре зареден и изправен акумулатор, за да запалите.

Работа на бендикса

Задачата му е да осигури един-единствен пълен оборот на коляновия вал, така че двигателят да запали. Ако остане свързан с вала и след това, по време на работата на двигателя, може стартерът да се повреди.

Само пет секунди

Препоръчително е да не оставяте стартера да работи повече от пет секунди. Понякога се случва да не успеете да запалите двигателя през това време, особено ако автомобилът не е бил в движение дълго време или температурата е много ниска. Ако не успеете от първия път, не опитвайте веднага отново. Оставете стартера да почине поне 1-2 минути, за да дадете възможност на акумулатора да се възстанови.

Части за стартери

Както всички други автомобилни части, стартерите също се повреждат. Най-честите причина за проблем са:

  • Износени графитни четки,
  • Неработеща притискателна пружина,
  • Замърсен или износен колектор,
  • Повреден бендикс,
  • Лош контакт и затруднена работа на котвата заради натрупан прах,
  • Дефект на роторните намотки.

Ако установите проблем със запалването, най-напред проверете дали всичко с акумулатора и електрическата верига е наред. Ако следите все пак водят към стартера, редно е да пристъпите към ремонт – да почистите замърсяванията или да подмените с нови части за стартери повредените стари. Разбира се, понякога се налага подмяна на целия стартер.

Препоръчваме Ви при проблем да се обърнете към специалист по ремонта на стартери и алтернатори. Алтернаторът е с противоположни на стартера функции. Той е електрически генератор, който превръща въртящото движение на двигателя в електрическа енергия. С нея захранва акумулатора и електрическото оборудване на автомобила по време на движението му.

Какво да правите при проблем със стартера

Ако стартерът не функционира добре, няма да можете да запалите автомобила си. Възможно е да се включи, но да не успее да запали двигателя, а може и изцяло да откаже да завърти.

При много студено или твърде горещо време е съвсем нормално да имате проблем със стартера и запалването на автомобила. В първия случай вероятно акумулаторът не е в добра кондиция и не подава достатъчно електричество. Във втория случай е възможно да има проблем с предаването на електрически ток по веригата акумулатор-стартер.

За да се справите с проблема, най-напред прегледайте клемите и заряда на акумулатора. След това проверете веригата и чак накрая направете диагностика на стартера. Препоръчваме Ви да правите това в сервиз, тъй като в повечето случаи се налага стартерът да бъде демонтиран. Препоръчително е също така да правите периодична диагностика на веригите на стартера и на самия стартер, особено ако автомобилът Ви е с пробег над 80 000 км.

Всички статии

4 по 4 – един автомобил за всякакви места

Savetnik · автотехника

Автоматична скоростна кутия – удобство или предизвикателство

Savetnik · автотехника

Ангренажна верига – функции, проблеми и смяна

Savetnik · автотехника
Покажи по-малко