Преминете към основното съдържание
Mercedes-Benz Vito

Mercedes-Benz Vito – лъскавият ван

Mercedes-Benz Vito е лекотоварен ван, произвеждан от германската компания от 1996 година насам. Стандартните модели за товари носят името Vito, докато тези за пътници са V-Class или Viano. Viano се предлага със задно или 4x4 задвижване, с три дължини на шасито и избор между четири бензинови и дизелови двигателя.

Първото поколение излиза през 1996-а и бензиновите двигателите са три – 113 и 114 са използвани от Mercedes и преди, а освен това е взет 2.8-литров VR6 от Volkswagen. При дизела също има три варианта – старият 2.3-литров с и без турбо, както и модерен 2.2-литров комън рейл.

Класа и качество – както прилича на Mercedes-Benz

Второто поколение се появи през 2003-а, като е с по-изчистени линии от своя предшественик. Ъгълът на предното стъкло и първата колона е по-полегат, капакът на багажника е по-малък, а таблото – по-голямо. Vito се предлага с три различни дължини, задно задвижване и четири дизелови двигателя – три 2.2-литрови четирицилиндрови: 109 CDI (94 конски сили), 111 CDI (114 конски сили), 115 CDI (148 конски сили) и 120 CDI (3.0-литров V6 с мощност 201 конски сили). Трансмисията е шестстепенна ръчна. През 2007-а двигателите са подобрени, като мощността е леко увеличена, а разходът на гориво – намален. Бензиновият двигател е 3.7 V6 (228 конски сили), като през 2007-а той става 3.5-литров, но по-мощен (258 конски сили) и с по-нисък разход на гориво.

За повечето пазари стандартно е с шест или седем места. Viano може да се превърне и във ван за осем човека, като бъде добавена втора седалка за трима. Седалките са подвижни – могат да се завъртят така, че пътниците да са с лице един към друг. Освен това облегалките могат да се свалят или седалките да се извадят напълно (с цел увеличаване на обема), но, за разлика от други модели, не се прибират в пода. С всички извадени седалки Viano Extra-Long има обем от 4610 литра, като максималният товар е 930 килограма. Автомобилът може да тегли ремарке със спирачки с тегло до 2500 кг или такова без спирачки до 750 кг.

През есента на 2010-а е време за фейслифт. BlueEFFICIENCY технологията става стандартна, окачването е изцяло ново, интериорът е освежен и подобрен (включително с персонални LED лампи за четене), а двигателите вече отговарят на Euro 5 нормите. Външните промени са по предните и задните фарове, както и по броните. Освен това в тези модели е елиминиран проблемът с ръждата, който доста често се появяваше при предишните. След 2010-а си личи наистина класата и качеството на Mercedes-Benz. Тоест Vito след 2010-а е за предпочитане при употребяваните автомобили, макар че подобренията се отразяват и на цената на вторичния пазар. Според Dekra Mercedes Vito се представя на средно ниво, но любопитното е, че за разлика от останалите ванове, тук пробегът не влияе негативно, дори напротив – издръжливостта му е забележителна. При употребяваните автомобили задължително трябва да се огледа внимателно ходовата част – там най-често се появяват проблеми.

Най-сигурният ван в света?

През лятото на 2014-а се появи и третата генерация Vito, маркетирана като V-Class в частта Viano. Тя пак се предлага с три различни дължини и с предно, задно или двойно задвижване. По-мощният двигател е 2.2-литров дизел (136, 163 или 190 конски сили), като той е за моделите със задно задвижване или 4x4. За моделите с предно задвижване е наличен 1.6-литров дизелов двигател от Renault (88 или 114 конски сили). Във всяка версия двигателите дават доста добър разход на гориво, а и са повече от надеждни. Според Mercedes-Benz тук е и най-добрата и високотехнологична система за контрол на стабилността във ван в света (а в добавка има още серия от системи с по три букви), като според германската фирма това прави Vito най-сигурния ван в света. Макар че, от друга страна, стандартно има само две въздушни възглавници (шест при Ford Transit Custom), няма камера за задно виждане (стандарт за Toyota HiAce) и паркинг сензори (Renault Trafic). Нетипично за Mercedes-Benz вътре е доста шумно – може да се чуе дори пляскането на бензина в резервоара, а интериорът е на спартанско ниво. Що се отнася до товароподемността, Vito страда от липса на версия с висок покрив (което, разбира се, може да бъде поправено в бъдеще). Иначе има варианти с една или две задни врати и плъзгащи се странични, които увеличават практичността.