Преминете към основното съдържание
Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee – мощ и лукс

Jeep Grand Cherokee е среден по размер луксозен кросоувър SUV, произвеждан от 1992-а година насам. Идеята за Grand Cherokee е от 1983-а, когато AMC иска да направи наследник на по-малкия Jeep Cherokee (XJ). Chrysler обаче купи AMC през 1987-а, така че Grand Cherokee е първият продукт на Jeep под шапката на по-голямата компания. Автомобилът дебютира през 1992-а, като европейските модели се произвеждат в Австрия от Magna Steyr и носят обозначението ZG. Оригиналният Grand Cherokee – ZJ – има три варианта на оборудване: основият SE, Laredo и Limited, като по-късно са добавени и още Orvis (95-99), TSI (97-99), SE е с ABS и ръчна петстепенна трансмисия, но електрическите прозорци и централното заключване не са стандартни. Ниската цена отблъсква купувачите и в крайна сметка основният модел отпада. Масовият двигател е шестцилиндров редови 4.0-литров (190 конски сили), а опционалният – 5.2-литров V8 (5.9-литров след 1998-а). В САЩ има твърде ниско търсене на моделите с ръчна трансмисия и тя отпада след 1994-а, но в Европа има интерес и тя е вързана към дизеловия двигател (който не се предлага в Северна Америка). През 1996-а е време за промяна на стила, за да остане той в час с конкуренцията от Ford Explorer и Toyota 4Runner. Предните и задните брони са нови, воланът също – вече с вградени бутони за круиз контрол. Отвътре също има промени – нов интериор и подобрени седалки. Гумите също са различни, както и фаровете. През 1998-а е пуснат вариант на Grand Cherokee Limited – 5.9 Limited. Според Jeep това е „най-бързият SUV в света“. Двигателят е 5.9-литров OHV V8 (245 конски сили) с 46RE автоматична трансмисия и с него ускорението от 0 до 100 км/ч се постига за около седем секунди. Моделите се различават по уникалната решетка в цвета на автомобила и специалните корнизи.

Всичко е различно

Новата генерация WJ 1999 Grand Cherokee (WG в Европа) е съвсем различна – тя споделя само 127 части с предшественика си (и то повечето са крепежни елементи). Daimler Chrysler си партнира с Porsche, за да усили шасито и това дава доста по-добър резултат по отношение на сигурността и издръжливостта. Резервната гума е преместена от багажника под пода. Тежките V8 двигатели са заменени от новия PowerTech, който тежи по-малко и има по-нисък разход, но представянето му на пътя не се различава особено. В това поколение влиза автоматичната 4x4 опция, наречена Quadra-Drive. Интериорът също е преработен, което позволява по-големи задни врати и повече пространство за пътниците отзад. Електронният център за информация пък е стандартен за всички модели след 2000-а година. Началният бензинов двигател е 4.0-литровият редови шестцилиндров (195 конски сили), а другият избор е 4.7-литровият V8. За Европа има дизелова версия – 3.1-литров OHV редови петцилиндров (138 конски сили). През 2004-а Grand Cherokee минава през скромен фейслифт, който включва кръгли фарове за мъгла, по-ниска предница и различна решетка. Третото поколение (WK) се появи през 2005-а. Основният двигател е 3.7-литровият V6 (215 конски сили), а опционалният – 5.7-литров Hemi V8. Mercedes Benz пък дава дизел – 3.0-литров CRD (215 конски сили) за страните извън Северна Америка. Дизайнът продължава да набляга на мощта и лукса, като благодарение на подобренията са намалени шумът, вибрациите и грубостта. Jeep за първи път набляга и на представянето на автомобила по пътя, а не само на запазената марка – офроуд способностите. Сигурността също е увеличена – този модел получи пет звезди в краш-тестовете на Euro NCAP. През 2008-а е време за козметични промени – долната част на фаровете се заобля, а долната част на предната броня става подвижна, за да се увеличи ъгълът на подход при офроуд използване. Моделите от третото поколение имат проблеми в спирачната система след дълго използване, така че при употребяваните автомобили тази проверка е задължителна.

Още комфорт и много награди

В годините на все по-меки SUV-ита Grand Cherokee дава надежда на тези, които обичат по-грубовати неща. Офроуд способностите са запазени, но независимото окачване на четвъртото поколение (2011-а) го прави по-сигурно и по-комфортно от предишните. Вътрешният лукс е увеличен и това го доближава до германския стандарт, но все пак отстъпва на BMW X5. Този автомобил на Jeep има над 30 различни награди срещу името си, което го прави най-награждaваният SUV в историята. Двигателите са 3.0-литров турбо дизел, произведен от Fiat, и 5.7-литровият бензинов Hemi V8. Тази генерация е по-търсена на пазара на употребявани автомобили. Но това не означава, че е без проблеми – такива има по двигателите, трансмисията и диференциалите.