Преминете към основното съдържание
Понастоящем AutoScout24 се предлага с известни ограничения поради извършването на техническа поддръжка. От това са засегнати някои функции като контакт с продавачите, влизане и управление на превозните средства за продажба.
aston-martin-l.jpg

Aston Martin

Някои спортни коли на Aston Martin са толкова изключителни, че човек въобще не може да си ги купи. DB10 е луксозен състезателен автомобил. И то защото е конструиран само за един шофьор: Джеймс Бонд. В кино спектакъла „Спектър“ агент 007 гони престъпниците със сребристосивото си купе DB10 в нощния Рим. Уникат на Aston Martin, който никога няма да се озове на пазара за употребявани автомобили. В заводското хале на Aston Martin в английския Гейдън са произведени общо 10 екземпляра с огромна любов за Бонд – 8 от спортните коли влизат в употреба по време на снимките, а две от тях пътуват по света с рекламна цел. Повече от 50 години малкият автомобилен предприемач предлага най-бързите служебни коли за държавните служители. А палитрата от модели и историята са далеч във времето. Повече от 100 години дизайнери, инженери и майстори създават омагьосващи модели за Aston Martin, които и като употребявани карат сърцата както на филмовите, така и автомобилните приятели да изхвръкнат.

Aston Martin е автомобилен производител, за който „Диамантите са вечни! (Филм за Бонд ) – не! – спортните коли са вечни!

 Прототип на Aston Martin-Coal Scuttle от 1914 г.

При своето основаване през 1913 г. предприятието Aston Martin все още носи името Bamford & Martin Ltd. на името на двамата основатели – Робърт Бамфорд и Лайонел Мартин. В началото двамата продават автомобили на марката Singer. Но Мартин е вече обзет от треската по спортните автомобили; той преправя едно превозно средство на Singer и печели с него планинското изкачване Aston Hill Climb. Мартин и Бамфорд произвеждат прототип за спортна кола, който е допуснат една година по-късно да участва с името Aston-Martin – все още с тире. Бамфорд напуска предприятието през 1920 г., защото заплануваното автомобилно производство почти не го интересува. Американският милионер Луиз Воров Зборовски се намесва в сделката. Той не само инвестира усилено, но също така помага на марката да се прочуе неимоверно с неговите състезателни карания за световни рекорди. Но успехът не трае дълго: Зборовски загива в катастрофа по време на Голямата награда на Италия на пистата Монца, предприятието обява конкурс през 1925 г., а Мартин се оттегля.

 Основателят на Aston Martin – Лайнъл Мартин на автомобилната писта Брукландс през 1922 г.

В последвалите години собствениците и фирмените седалища на фирмата многократно се променят, но Aston Martin остава верен на своята състезателна традиция. С новото име на предприятието – Aston Martin Motors Ltd. – се произвеждат множество спортни коли, които биват успешно карани на всички големи автомобилни състезания за своето време: например RAC Турист Трофи в Силверстоун и Миле Миля между Бреша и Рим, както и траещите 24 часа състезания в Льо Ман или Спа. Между другото, през 80-те години фирмата NG Cars произвежда и реконструира тези модели на Aston Martin, които понякога може да бъдат открити на пазара за употребявани автомобили. През 1936 г. се взема окончателно решение на базата на състезателните автомобили да се конструират и автомобили, пригодени за уличното движение. Разработват се отворени четириместни автомобили, купета със сгъващи се покриви и затворени лимузини. Те се приемат с въодушевление от заинтересованите купувачи. И без съмнение, защото състезателният автомобилен спорт е много обичан през 30-те години. Една част от почитателите се присъединяват към първия фен клуб на автомобилна марка – клубът на собствениците на Aston Martin (AMOC), който наброява днес около 5.000 членове по целия свят.

Дейвид Браун: предприемачът, който обича Aston Martin

Aston Martin DB1 отпред Aston Martin DB2 отпред

Преди Втората световна война са произведени ръчно само няколкостотин автомобила Aston Martin – тези превозни средства в употребявано състояние са и до днес скъпо струваща рядкост. По време на войната предприятието успява да оцелее с поръчки за военно оборудване, но за разработването на нови серийни модели средствата така и не достигат. Тогава Дейвид Мартин купува едно британско предприятие, което забогатява от продажбата на трактори и по този начин Aston Martin Motors Ltd. ускорява развитието на първия следвоенен модел, назован неофициално Aston Martin DB1, при което DB в DB производствена серия не стои там за никой друг, освен за Дейвид Браун. Двигателят е на Lagonda – предприятие, което също бива поето от Браун и се слива с автомобилния конструктор в Aston Martin Lagonda Ltd. С Aston Martin DB2 на британците се удава да се завърнат на цирковата арена на състезателните спортове, не на последно място благодарение на Джон Уайър, който по-късно носи отговорността като състезателен ръководител на Aston Martin за безапелационните победи в Льо Ман и на пистата на Нюрбургринг. Моделите Aston Martin DB3 с вдъхновената от Porsche конструкция и елегантният Aston Martin DB4 с мощния шестцилиндров двигател през 60-те години са състезателни автомобили от първа линия.

DB5 с Шон Конъри в образа на Джеймс Бонд Aston Martin V8 Vantage отпред

Едва с модела DB5, който се произвежда от 1963 г., Aston Martin се ориентира отново към пригодността към уличното движение. Производителят на спорни автомобили се утвърждава като изключителна марка сред британските производители. Оборудваният с всички възможни джаджи DB5, който Шон Конъри кара като Джеймс Бонд в „Голдфингър“ (1964) и „Операция Мълния“ (1965), помагат окончателно за прелома на Aston Martin. Последвалият модел – Aston Martin DB6 – слиза от поточната линия в халето за пръв път през 1965 г. и предлага място даже за четирима човека. За пръв път след войната се предлагат отново и кабриолети на Aston. Наименованието DB6 – версия с електрически задвижван покрив – се казва „Volante“. Тези модели на Aston Martin са и до днес търсени колекционерски бройки като употребявани автомобили. В края на 60-те години британците занемаряват така типичния за роудстъра и купетата италиански дизайн: Aston Martin DBS определено се ориентира към американските Muscle Cars (спортна кола семеен тип). Но въпреки това успехът се изплъзва. В началото на 70-години Aston Martin отново попада в несъстоятелност, а земеделските машини на Дейвид Браун не успяват да задържат клона на спортни коли над водата.

Една идея утеха за всички фенове: въпреки изкачванията и паденията Aston Martin успява да удържи и до днес

Aston Martin Lagona отпред Aston Martin DB7 отпред

В последвалите години Aston Martin попада повече от Бонд в преследвания. Инвеститори идват на борда и след кратък период отново напускат предприятието, а същевременно модели с облик като Aston Martin Lagonda и V8 Volante се продават добре в такава степен, че автомобилният производител успява да се задържи. В края на 80-те години американският автомобилен концерн Ford купува предприятието и Aston Martin печели нови модели като DB7 и техническите разработки на дъщерната форма на Ford – Jaguar. Също и при Aston Martin Vanquish и при Aston Martin DB9 се монтират мотори, които са разработени от Jaguar. През 2002 г. след 15 години пауза Джеймс Бонд кара Aston Martin в лицето на Пиърс Броснан в „Не умирай днес“. Автомобилният конструктор и през 2007 г. сменя отново собственика си, като този път инвеститорите идват от Кувейт. И от този момент всичко тръгва нагоре: след 50 години пауза отново се появява превозно средство с двигател Aston Martin на 24-часовото състезание Льо Ман. Палитрата се допълва от непривични модели: при Cygnet става въпрос за малка луксозна кола на базата на Toyota iQ, при One-77 – за супер спортен автомобил със 760 конски сили.

Aston Martin отпред Aston Martin Rapide S отпред

През 2011 г. следва Aston Martin Virage, който съживява старото име на марката и предлага вълнуваща комбинация от удобство и спортен дух. Към новите модели на Aston Martin, които могат са се намерят в добро състояние и като употребявани автомобили, принадлежи DB9, който се произвежда от 2004 г. Актуалните върхови модели са Aston Martin DBS, който се произвежда между 2007 г. и 2012 г. и точно една година преди това може да се види доста осезаемо в Бонд филма „Казино Роял“, както и неговият последовател Aston Martin V12 Vanquish (И по-точно: моделът, който шпионинът в „007 Координати: Скайфол“ пренебрегва и вместо това се качва в класически DB5). От 2013 г. Daimler се ангажира с Aston Martin, а бъдещите двигатели се разработват заедно с Mercedes-AMG. В края на 2016 г. ще се появи на пазара следващият топ модел: DB11, който се придържа към линията на DB10. Тогава и тези, които не са шпиони, ще могат да карат най-новия Aston Martin в нощния Рим. Но, моля ви, не бързайте да потъвате в река Тибър, това действително е запазена марка само на Джеймс Бонд!

Тези модели на Aston Martin са в употребявано състояние като излезли от Бонд филма „Муунрейкър“

Име на модела Производствена година Двигател Мощност Максимална скорост филм на Джеймс Бонд
Aston Martin DB5 1963 – 1965 4.0 литра, редови двигател шест цилиндъра 286 конски сили 229 км/ч Голдфингър (1964), Операция Мълния“ (1965), Златното око (1995), Не умирай днес (1997), Само един свят не стига (1999), Казино Роял (2006), 007 Координати: Скайфол (2012)
Aston Martin DBS 1967 – 1972 4.0 литра, редови двигател шест цилиндъра 282 конски сили 225 км/ч В тайна служба на Нейно Величество (1969)
Aston Martin V8 1969 – 1989 5.3 литра, V8двигател 395 конски сили 274 km/h Като Vantage изработка в: Живите светлини (1987)
Aston Martin DB7 1994 – 2003 3.2 литра, редови двигател шест цилиндъра 340 PS 250 км/ч ---
Aston Martin DB9 2004 – 2016 5.9 литра, V12 двигател 350 конски сили 306 км/ч ---
Aston Martin DBS V12 2007 – 2012 6.0 литра, V12 двигател 517 PS 307 км/ч Казино Роял (2006), Спектър на утехата (2008)
Aston Martin DB10 2014 4.2 литра, V8 двигател 405 конски сили 280 км/ч Спектър (2015)